سرکه و بهبود افسردگی!

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی سرکه می‌تواند به بهبود علائم افسردگی کمک کند و این احتمال را مطرح می‌کند که در آینده، درمان این بیماری ممکن است با چند قاشق سرکه انجام شود!

افسردگی گونه‌ای از اختلالات خلقی است که بر روی افکار، احساسات و زندگی روزمره فرد تاثیر می‌گذارد. این بیماری دارای نشانه‌هایی مانند پریشانی، عدم اعتماد به نفس، بی‌حالی، بی‌علاقگی نسبت به انجام فعالیت‌های روزانه، احساس درد بدون دلیل و احساس غم و اندوه می‌باشد.

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه ایالتی آریزونا، علاوه بر بررسی تأثیرات مصرف منظم سرکه، فعالیت‌های متابولیک را نیز مطالعه کردند. فعالیت‌های متابولیک شامل فرآیندهای شیمیایی است که در بدن انسان برای تبدیل غذا به انرژی و سایر مواد زیستی انجام می‌شود.

بر اساس نتایج بدست آمده که در نشریه «Nutrients» منتشر شده، سطح نیکوتین‌آمید (نوعی ویتامین B3) در بدن افرادی که روزانه سرکه مصرف کردند، ۸۶ درصد افزایش پیدا کرده بود. این ویتامین که به عنوان ماده‌ای انرژی‌زا شناخته می‌شود، پیشتر با اثرات ضد التهابی مرتبط بوده است.

هلی بارونگ، متخصص تغذیه از دانشگاه ایالتی آریزونا، و همکارانش در مقاله‌ای عنوان داشتند که داده‌های تحقیق نشان می‌دهد مصرف روزانه سرکه به مدت چهار هفته می‌تواند علائم افسردگی را بهبود بخشد. همچنین، تغییرات در متابولیسم ویتامین B3 ممکن است در این بهبود نقش داشته باشد.

در این پژوهش، ۲۸ بزرگسال دارای اضافه وزن اما با سلامت عمومی خوب، شرکت کردند و به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول روزانه دو بار، هر بار دو قاشق غذاخوری سرکه قرمز مصرف کردند و گروه دوم روزانه یک قرص که حاوی مقدار کمی سرکه بود را مصرف کردند. در طول چهار هفته‌ای که این آزمایش انجام شد، شرکت‌کنندگان موظف بودند به پرسشنامه‌های مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک افسردگی و سلامت بیمار پاسخ دهند.

افسردگی

آیا سرکه در بهبود افسردگی موثر است؟

اگرچه در پرسش‌نامه مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک افسردگی تفاوت قابل توجهی بین دو گروه مشاهده نشد، اما در پرسشنامه سلامت بیمار، افرادی که سرکه بیشتری مصرف کرده بودند به طور متوسط ۴۲ درصد کاهش در علائم افسردگی نشان دادند، در حالی که این کاهش برای افرادی که قرص سرکه مصرف کرده بودند، ۱۸ درصد بود. با وجود تعداد کم شرکت‌کنندگان و افسردگی خفیف آن‌ها، بارونگ و تیمش بر لزوم بررسی دقیق‌تر رابطه بین مصرف سرکه و افسردگی تأکید دارند.

پژوهشگران بیان داشتند که اختلالات افسردگی از شایع‌ترین اختلالات روانی در جهان هستند. آن‌ها معتقدند که داروهای ضدافسردگی معمولاً عوارض جانبی جدی دارند و اثربخشی آن‌ها بسیار متغیر است. بنابراین، نیاز به درمان‌های مکمل ساده و مؤثر برای افسردگی وجود دارد. پژوهش‌ها برای درک بهتر افسردگی و عوامل مؤثر در ایجاد یا تشدید آن ادامه دارد تا تصویر کامل‌تری از این وضعیت به دست آید.

واضح است که افسردگی می‌تواند در هر فرد به شکل‌های مختلفی بروز کند. بنابراین، داشتن مجموعه‌ای گسترده‌تر از گزینه‌های درمانی می‌تواند مفید باشد، زیرا درمانی که برای یک فرد مؤثر است، ممکن است برای فرد دیگری کارایی نداشته باشد.

پژوهشگران این تحقیق معتقدند که در پژوهش‌های آینده باید اثرات مصرف سرکه را در افرادی که به افسردگی بالینی مبتلا هستند یا در معرض خطر افسردگی قرار دارند و همچنین در افرادی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند را مورد بررسی قرار دهند.