اثر رایحه‌ درمانی بر افسردگی

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به افسردگی پس از استشمام بوهایی مانند قهوه آسیاب شده یا تنباکو، خاطرات خاص‌تری را به یاد می‌آورند نسبت به زمانی که کلمات مرتبط با این بوها را می‌شنوند.

این پژوهش نشان می‌دهد که افراد افسرده در یادآوری خاطرات خاص مشکل دارند. برای مثال، ممکن است با شنیدن کلمه مهمانی فکر کنند من اغلب به مهمانی‌ها دعوت نمی‌شوم، در حالی که فردی بدون افسردگی می‌تواند بلافاصله یک خاطره خاص از یک مهمانی را به یاد بیاورد.

کیمبرلی یانگ، دانشیار روانپزشکی در دانشگاه پیتزبورگ، بیان داشت: که افراد مبتلا به افسردگی خاطراتی دارند، اما دسترسی به آن‌ها برای این افراد دشوار است. مطالعه‌ای که توسط یانگ و تیمش در JAMA Network Open منتشر شده، نشان می‌دهد که رایحه‌های آشنا می‌توانند به یادآوری این خاطرات کمک کنند.

 در این تحقیق، افراد افسرده هنگام مواجهه با عطرهای آشنا، خاطرات خاص‌تری را به یاد می‌آورند نسبت به زمانی که کلمات مرتبط با آن بوها را می‌شنیدند.

یانگ عنوان داشت: یافته‌ها نشان می‌دهند رایحه درمانی (آروماتراپی) می‌تواند به افراد مبتلا به افسردگی کمک کند تا از فکر کردن بیش از حد اجتناب کنند. توانایی به یاد آوردن خاطرات خاص با مهارت‌های بهتر در حل مسئله و تنظیم عاطفی مرتبط است.

درمان افسردگی

این مطالعه با شرکت 32 بزرگسال مبتلا به افسردگی بالینی انجام گرفته است. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا 24 نمونه بو را از ظروفی استشمام کنند که می‌توانستند خوشایند، خنثی یا ناخوشایند باشند. سپس از آن‌ها خواسته شد تا در پاسخ به این بوها، خاطرهایی از زندگی خود را به اشتراک بگذارند.

محققان همین تمرین را با استفاده از 24 کلمه که هر بو را توصیف می‌کرد، انجام دادند. حدود 68 درصد از شرکت‌کنندگان توانستند در پاسخ به بوها خاطرات خاصی را به یاد بیاورند، در حالی که تنها 52 درصد توانستند پس از شنیدن کلمات خاطرات خاصی را به یاد بیاورند. همچنین، خاطراتی که توسط بوها ایجاد می‌شوند، زنده‌تر از خاطراتی هستند که توسط کلمات ایجاد می‌شوند.

بوها همچنین نسبت به کلمات خاطرات مثبت بیشتری را ایجاد کردند، هرچند این یافته از نظر آماری معنادار نبودند. یانگ بیان کرد که تیم تحقیقاتی او هنوز در تلاش است تا مشخص کند که چرا ممکن است بین برخی بوها و خاطرات مثبت در افراد مبتلا به افسردگی ارتباط وجود داشته باشد.

بوها و خاطرات

ارتباط بین بوها و حافظه

ویدیا کامات، عصب‌ روانشناس (Cognitive Neuropsychology)، اظهار داشت که بسیاری از مطالعات قبلاً ارتباط بین بو و حافظه را در افراد سالم شناسایی کرده‌اند. او اضافه کرد که یک ارتباط ثابت بین از دست دادن حس بویایی و افسردگی وجود دارد. کاهش حس بویایی می‌تواند خطر افسردگی، به ویژه در اواخر زندگی را افزایش دهد. در یک نظرسنجی از بیش از 300 نفر که به دلیل ابتلا به کووید حس بویایی خود را از دست داده بودند، 43 درصد از شرکت‌کنندگان احساس افسردگی را گزارش کردند.

تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض کاهش حس بویایی هستند و با کاهش حس بویایی، علائم افسردگی در آن‌ها تشدید می‌شود.

مایکل لئون، استاد بازنشسته نوروبیولوژی و رفتار در دانشگاه کالیفرنیا، بیان داشت که سیستم بویایی مستقیماً با سیستم لیمبیک، که ناحیه‌ای از مغز مرتبط با خلق و خو و حافظه است، ارتباط دارد. بنابراین، بوها به شدت بر نحوه پردازش احساسات و یادآوری رویدادهای گذشته توسط افراد تأثیر می‌گذارند.

لئون همچنین عنوان کرد که رایحه‌درمانی در حال حاضر به عنوان روشی برای درمان افسردگی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهشی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که رایحه‌درمانی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

مطالعه یانگ رویکردی کمی متفاوت را پیشنهاد می‌کند. او بیان کرد که در آینده، بوها می‌توانند به عنوان ابزار آموزشی برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی در یادآوری رویدادهای مثبت زندگی و استفاده از احساسات مثبت به کار روند.