سالمندان و اعتیاد به الکل

سوء مصرف الکل در سالمندان اغلب نادیده گرفته می‌شود و عواملی مانند تغییرات بزرگ در زندگی، سابقه طولانی مدت مصرف الکل، و انگ مرتبط با درمان، به این مسئله دامن می‌زنند.

شیوع سوء مصرف الکل در میان سالمندان

با رسیدن به سن 65 سالگی، میزان مصرف الکل و سایر اختلالات مصرف مواد در میان سالمندان به شدت افزایش می‌یابد. خانواده‌ها، دوستان و حتی کادر درمان اغلب نگرانی‌های مربوط به سوء مصرف الکل در افراد مسن را نادیده می‌گیرند، اما واقعیت این است که هر کسی می‌تواند یک رابطه ناسالم با الکل ایجاد کند.

در نظرسنجی ملی دانشگاه میشیگان در سال 2021 درباره سلامتی در سالمندی، مشخص شد که تعداد قابل توجهی از سالمندان مصرف بیش از حد الکل دارند. در این نظرسنجی، 20 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که چهار بار یا بیشتر در هفته الکل می‌نوشند. همچنین، 27 درصد اعلام کردند که در سال گذشته حداقل یک بار شش یا بیشتر نوشیدنی مصرف کرده‌اند و 7 درصد نیز تجربه بیهوشی ناشی از مصرف الکل را گزارش کردند.

اعتیاد به الکل در افراد سالمند

مطالعه‌ای که در سال 2022 در یک مجله آمریکایی پزشکی منتشر شد، به بررسی شیوع اختلالات مصرف مواد پرداخت. این مطالعه تفاوت‌های بین ثبت‌نام‌شدگان زیر 65 سال (که به دلیل ناتوانی واجد شرایط هستند) و افراد 65 سال به بالا را مورد توجه قرار داد. از میان 2٪ از افراد بالای 65 سال که در سال گذشته یک اختلال مصرف مواد را گزارش کردند (بیش از 900000 سالمند در سراسر کشور)، بیش از 87٪ سوء مصرف الکل داشتند.

در برخی موارد، افراد مسن دارای سابقه چندین دهه مصرف منظم الکل هستند، در حالی که برخی دیگر در مراحل بعدی زندگی خود به الکل وابسته شدند. این موضوع اغلب در نتیجه تغییرات عمده زندگی مانند انزوای اجتماعی، شرایط جدید زندگی، مشکلات سلامتی و یا مرگ فرد نزدیک به آن‌ها پیش می‌آید. این نوع چالش‌ها می‌توانند باعث تنهایی، بی حوصلگی، درد فیزیکی، ترس، اضطراب، غم و اندوه و یا افسردگی شوند. این شرایط می‌توانند منجر به نوشیدن بیش از حد الکل شوند، زیرا افراد به دنبال کاهش ناراحتی‌های روحی، عاطفی و یا جسمی‌شان هستند.

الکل چگونه بر افراد مسن تأثیر می‌گذارد

سوء مصرف الکل سالمندان می‌تواند منجر به انواع پیامدهای منفی بر سلامت جسمی و روانی شود، از جمله:

  • مشکلات قلبی
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات حافظه
  • اختلالات خلقی
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان
  • تضعیف سیستم ایمنی

با این حال، اثرات الکل با افزایش سن فرد تغییر می‌کند و تغییرات مربوط به سن در بدن افراد مسن، آن‌ها را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

افراد مسن به دلیل متابولیزه کردن کندتر الکل، حساسیت بیشتری نسبت به آن دارند. همچنین، با افزایش سن، توده عضلانی کاهش می‌یابد و به دلیل جذب کمتر الکل توسط عضلات، اثرات آن سریعتر احساس می‌شود. بنابراین، نه تنها تحمل الکل با افزایش سن کاهش می‌یابد، بلکه مصرف مکرر آن می‌تواند مشکلات سلامتی موجود را تشدید کند.

گاهی اوقات اثرات مصرف الکل در افراد مسن با شرایط دیگری که با افزایش سن مرتبط هستند، مانند مشکلات تعادل یا حافظه، اشتباه گرفته می‌شود. از آنجا که افراد مسن‌تر اثرات الکل را شدیدتر احساس می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که دچار مشکلات تعادلی ناشی از الکل شوند که می‌تواند منجر به سقوط یا تصادفات وسایل نقلیه موتوری شود.

یکی از عوامل خطر سقوط این است که افراد مسن‌تر استخوان‌های ضعیف‌تری دارند که بیشتر مستعد شکستگی هستند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد الکل در افراد مسن با افزایش میزان شکستگی استخوان همراه است و زنان نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

تداخل الکل و دارو

خطر مصرف بیش از حد

با توجه به اینکه بسیاری از سالمندان چندین داروی تجویزی مصرف می‌کنند، نگرانی مهم دیگر برای این گروه سنی، خطرات جدی و گاهی کشنده ناشی از ترکیب داروها با الکل است. در سال 2020، الکل عامل 11616 مرگ در میان سالمندان بود که نسبت به سال قبل 18 درصد افزایش داشت.

بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) از سال 2002 تا 2021، میزان مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد الکل در میان سالمندان چهار برابر شده و از سه به دوازده در هر 100000 نفر رسیده است.

اگرچه بیشتر سالمندانی که از اختلالات مصرف الکل رنج می‌برند، به دلیل مصرف بیش از حد الکل نمی‌میرند، اما عواقب این سوء مصرف بر سلامتی آن‌ها شدید است و می‌تواند به دلایل دیگری مانند آسیب‌‌های ناشی از سقوط و تصادف، تسریع زوال شناختی، بیماری‌های قلبی و کبدی و نارسایی کلیوی منجر شود.

بدتر شدن سلامت جسمانی میتواند تأثیرات منفی قابل‌توجهی بر سلامت روانی و عاطفی داشته باشد. افراد مسن‌تر که به اختلالات مصرف مواد مبتلا هستند، بیش از سه برابر بیشتر از کسانی که این اختلالات را ندارند، پریشانی روانی جدی را گزارش کرده‌اند (14٪ در مقابل 4٪). همچنین، حدود 7 درصد از این افراد افکار خودکشی داشته‌اند، در حالی که این میزان در میان افرادی که چنین اختلالاتی ندارند، 2 درصد بوده است.

پیامدها برای درمان

متأسفانه، تعداد بسیار کمی از سالمندان به دلیل سوء مصرف الکل تحت درمان قرار می‌گیرند (فقط 6٪ در سال گذشته در مقایسه با 17٪ از جوانانی که این کار را انجام دادند، به دنبال درمان بودند). بسیاری از افراد مسن هرگز به دنبال درمان نیستند و تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان بالای 65 سال عنوان داشتند که انگیزه لازم را برای شروع روند درمان ندارند.

موانع درمان

افراد مسن با چالش‌های بیشتری مواجه هستند، از جمله ننگ بیشتر مرتبط با سوء مصرف الکل و نگرانی از قضاوت خانواده، دوستان و همسایگان. همچنین، موانع لجستیکی بیشتری وجود دارد، مانند مشکلات دسترسی به حمل و نقل، ناآگاهی از مکان‌های کمک رسانی، ناتوانی در تأمین هزینه‌های درمان و دشواری در مسیریابی سیستم بیمه و درمان.

ترک اعتیاد الکل

ترک اعتیاد به الکل

اختلالات مصرف الکل بدون توجه به سن، می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی تأثیر بگذارد. برای سالمندان، اعتیاد به الکل می‌تواند مشکلات جسمی و روانی موجود را تشدید کند. بنابراین، ضروری است که به دنبال درمان اعتیاد و هرگونه بیماری مرتبط دیگر باشند.

یک ارائه دهنده درمان می تواند به توضیح و ارائه اطلاعات در مورد گزینه های درمانی در دسترس شما کمک کند. امروز بدون خطر با یک ارائه دهنده درمان تماس بگیرید.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با بیش از سه دهه سابقه درخشان در زمینه ترک انواع مواد مخدر، به صورت بیست و چهار ساعته پذیرای بیماران گرامی می‌باشد.