ورزشکار استرالیایی و خرید کوکائین!

ملی‌پوش استرالیایی هاکی روی چمن در المپیک 2024، به اتهام تلاش برای خرید کوکائین در پاریس دستگیر شد.

کمیته ملی المپیک استرالیا اعلام کرد که یکی از اعضای تیم هاکی مردان این کشور بازداشت شده است، اما نام او را ذکر نکرد. پلیس فرانسه نیز اعلام کرد که این ورزشکار به دلیل خرید یک گرم کوکائین دستگیر شده است.

این ورزشکار که تام کریگ نام دارد، بازیکن استرالیایی هاکی روی چمن در المپیک 2024 است که به دلیل تلاش برای خرید کوکائین در پاریس دستگیر شده است. او با تیم ملی هاکی روی چمن استرالیا در المپیک توکیو به مدال نقره دست یافته و بیش از یکصد بازی ملی در کارنامه خود دارد.

دفتر دادستانی اعلام کرد که پلیس طی شبانه ‌روز سه‌شنبه تا چهارشنبه، یک معامله مواد مخدر را در خارج از ساختمانی در منطقه نهم پاریس متوقف کرده است. پلیس که این معامله را زیر نظر داشته، اقدام به دستگیری این ورزشکار کرد. فروشنده 17 ساله نیز دستگیر شده است.

پس از آنکه دادستان‌های فرانسوی اعلام کردند که این جوان ۲۸ ساله استرالیایی که چهار سال پیش در المپیک توکیو مدال نقره کسب کرده بود، پس از گذراندن یک شب در بازداشت، اخطار جنایی دریافت کرده و آزاد شده است، کریگ در پاریس با رسانه‌های استرالیایی روبه‌رو شد. کریگ بابت تلاش برای خرید کوکائین در شبی که تیمش از بازی‌های پاریس حذف شد، عذرخواهی کرد، اشتباه خود را پذیرفته و ابراز پشیمانی کرده است.

کمیته المپیک استرالیا بیانیه‌ای از رهبر تیم المپیک ۲۰۲۴، منتشر کرد که در آن اعلام شد کریگ امتیازات المپیک خود را از دست داده و از دهکده ورزشکاران خارج شده است. با وجود اعلام کمیته ملی المپیک استرالیا مبنی بر عدم طرح اتهام، تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

طبق قوانین فرانسه، اخطار کیفری جایگزینی برای تعقیب کیفری برای مجرمان بار اول است، به شرطی که آن‌ها گناه خود را بپذیرند و در دو سال آینده مرتکب جرم دیگری نشوند. در این مورد، جریمه‌ای در نظر گرفته نشده است.

پیامدهای دستگیری کریگ روزی را تحت تأثیر قرار داد که استرالیا هجدهمین مدال طلای خود را در بازی‌های پاریس کسب کرد، که یک رکورد ملی محسوب می‌شود.

 ملی‌پوش استرالیا

کوکائین چیست؟

کوکائین یک محرک قوی است که از گیاه کوکا استخراج می‌شود و عمدتاً در آمریکای جنوبی یافت می‌شود. این ماده در پزشکی برای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود، اما مصرف غیرپزشکی آن در سراسر جهان غیرقانونی است و عوارض جسمی و روانی زیادی دارد.

کوکائین یکی از خطرناک‌ترین و اعتیادآورترین مواد محرک در جهان است که حتی با چند بار مصرف می‌تواند وابستگی شدید ایجاد کند. این ماده مانند آمفتامین‌ها مغز را تحریک می‌کند، اما تأثیر آن قوی‌تر و مدت اثر آن کوتاه‌تر است.

اثرات کوتاه مدت کوکائین عبارتند از:

  • افزایش انرژی و هوشیاری
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • افزایش ضربان قلب
  • اضطراب و پارانویا

 و اثرات بلند مدت آن شامل:

  •  اعتیاد
  •  مشکلات قلبی
  • مشکلات تنفسی
  •  اختلالات سلامت روان
  • کاهش وزن شدید