کوکائین در بدن کوسه های برزیلی!

گزارشی در نشریه «Science Of The Total Environment» انتشار یافته که خبر از وجود کوکائین در کوسه ها می دهد.

نتایج یک پژوهش بر کوسه­ های نوک تیز برزیلی در سواحل ریودوژانیرو حاکی از مثبت بودن تست کوکائین این جاندار است. نتیجه ­ی بدست آمده از این تحقیق شگفت­‌انگیز و نگران کننده است. پژوهشگران آلوده شدن سایر آبزیان این محدوده را به مواد مخدری که در آب وجود دارد محتمل دانستند.

این تحقیق را یکی از معتبرترین موسسات پژوهشی پزشکی، (موسسه اسوالدو کروز) در برزیل انجام داده، و نتایج نشان دادند که کوسه­ های مورد آزمایش آلوده به کوکائین بودند.

محققان در این پژوهش سطوح قابل توجهی از کوکائین و متابولیت اولیه آن، بنزویل لکگونین، را در کبد و ماهیچه­ های این نوع کوسه کشف کردند. این نخستین باری است که تست کوکائین در کوسه­ ها مثبت می ­شود.

در این آزمایش، میزان کوکائین در ماهیچه­ ی کوسه­ ها نسبت به کبد این جانور 3 برابر بالاتر بود. همچنین مقدار کوکائین کشف شده در کوسه­ ی ماده از کوسه­ نر بیشتر بود.

پژوهشگران در این رابطه بیان داشتند: این نتایج پس از بررسی و کالبدشکافی 13 کوسه حاصل شد و مشخص شد غلظت کوکائین در بافت بدن تمام کوسه های آزمایش شده، 100 برابر بالاتر از سایر موجودات آبزی آلوده به این ماده بود.

پژوهشگران مدتی است که در رابطه با تاثیر مواد مخدری که اطراف فلوریدا، آمریکا جنوبی و آمریکا مرکزی به وسیله قاچاقچیان در آب رها می ­شود هشدار داده­ اند.

ورود کوکائین به آب­ ها از چندین راه امکان­پذیر است. احتمال داده می­‌شود منبع کوکائین از آزمایشگاه‌های غیرقانونی مواد مخدر، وارد شدن از طریق تصفیه غیراصولی فاضلاب و یا بسته‌هایی از این ماده که احتمالاً قاچاقچیان در آب ریخته­ اند و جانداران دریایی از آن مصرف کرده اند باشد.

کوسه نوک تیز برزیلی

اثر کوکائین بر رفتار و سلامت کوسه

گوشت کوسه نه تنها در ریودوژانیرو که در کل برزیل و تمام دنیا مورد استفاده قرار می­‌گیرد. تأثیر کوکائین بر رفتار و سلامت کوسه­ ها و همچنین خطرات بالقوه مصرف گوشت کوسه برای انسان هنوز ناشناخته است.

از آنجایی که جمعیت گونه‌های مختلف کوسه‌ها به خاطر صید زیاد کاهش یافته ­اند، در معرض کوکائین بودن هم عامل دیگری است که می ­تواند برای سلامتی این جانوران خطرناک و آسیب زننده باشد.

یک اکوتوکسیکولوژیست دریایی اظهار داشت که نتایج بدست آمده حائز اهمیت و همچنین نگران کننده هستند و برای آگاهی از این امر که آیا خطری افرادی را که از گوشت این کوسه­ ها تغذیه می­ کنند تهدید می­ کند یا خیر باید پژوهش­ هایی صورت گیرد.

یکی از افراد این تیم تحقیقاتی عنوان داشت: مشخص نیست که کوکائین بر الگوی رفتاری این کوسه­ ها اثرگذار است یا نه، اما از آنجایی که کوکائین مغز را هدف می­‌گیرد و پیش از این تاثیر آن بر رفتار سایر حیوانات دیده شده، بنابراین اثرگذاری این ماده بر کوسه نیز دور از تصور نیست.

در ماه ژوئن گزارشی مبنی بر یافت مواد مخدری مانند: کوکائین و اکستازی در جانوران دریایی از جمله خرچنگ، صدف و جلبک دریایی در آب­ های اطراف بریتانیا اعلام شد.

کوکائین می ­تواند برای نرم ­تنان، سخت ­پوستان و ماهی­ های استخوانی سمی و خطرناک باشد. تحقیقات حاکی از آسیب زننده بودن این ماده برای جنین گونه ها­یی از ماهی­‌ها و عامل مرگ سلولی در آن­ ها است.