مصاحبه بی‌بی‌سی فارسی با دکتر بختیاری در مورد اعتیاد به کتامین و عوارض آن

شبکه بی‌بی‌سی فارسی در برنامه 60 دقیقه روز یکشنبه 28 مرداد، در گفتگوی اختصاصی با دکتر شهرام حسام بختیاری مدیر کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی دی به بررسی ماده کتامین، اعتیاد و خطرات مصرف این ماده پرداخت.

 با مشخص شدن علت مرگ متیو پری بازیگر سریال فرندز، که «اثرات حاد کتامین» عنوان شده، توجه بیشتری به این ماده جلب شده است.

دکتر شهرام حسام بختیاری مدیر کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی دی، در این گفتگو در رابطه با اعتیاد به کتامین و عوارض آن عنوان داشتند:

کتامین داروی بیهوشی است که آثار ضد درد نیز دارد و در جراحی‌هایی که معمولا باعث درد می شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اخیرا اطلاعاتی به دست آمده که این ماده در بهبود افسردگی هم می‌تواند نقش داشته باشد، البته در موارد حاد این بیماری که احتمال و خطر خودکشی وجود دارد و درمان‌های دیگر اثر نداشته‌اند.

در چندسال اخیر مصرف و اعتیاد به کتامین در ایران بسیار بیشتر شده است که یکی از دلایل این افزایش مصرف می‌تواند به دلیل رسانه‌ای شدن خاصیت ضدافسردگی این دارو باشد. در نتیجه، بسیاری به خصوص افراد با زمینه اعتیاد، با این دارو آشنا شدند و به مصرف کتامین علاقمند شده و مصرف این دارو تبدیل به یک اعتیاد فراگیر شده است.

عوارض کتامین

اگر ماده‌ای مانند کتامین که تضعیف کننده سیستم تنفسی است و می‌تواند خطرات بیهوشی و مرگ را به دنبال داشته باشد، با ماده‌ای دیگر از جمله الکل مصرف شود احتمال خطر آن به مراتب بیشتر خواهد شد. در رابطه با مرگ بازیگر کتامین با بوپرنورفین مصرف شده بود.

این ماده به هیچ عنوان نباید بدون تجویز و خودسر استفاده شود، بلکه مصرف آن باید تحت نظر متخصص باشد. دوزی از کتامین که برای افسردگی کاربرد دارد دوز بسیار کم این ماده است و تحت نظر متخصص مصرف می‌شود تا در صورت بروز مشکل امکان کنترل و رسیدگی وجود داشته باشد. اما برای مصرف خودسر دز امنی وجود ندارد و می‌تواند خطرات غیرقابل پیش بینی به همراه داشته باشد.برخلاف آنچه رواج پیدا کرده و افراد سودجو تبلیغ می‌کنند، کتامین برای درصد خیلی کمی از بیماران مبتلا به افسردگی اثر گذار است.

به عنوان یک ماده بسیار خطرناک و اعتیادآور و کشنده، توصیه می‌شود که آگاهی رسانی در رابطه با کتامین که ماده‌ای بسیار خطرناک، اعتیادآور و کشنده است، صورت گیرد.