افزایش طول عمر با ترک سیگار

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی که سیگار را ترک می‌کنند، می‌توانند از مزایای مشابه با افرادی که چندین دارو برای بیماری خود مصرف می کنند، بهره ببرند.

درصد ابتلا به بیماری­ های قلبی، سکته مغزی و سرطان در افراد سیگاری بالاتر از افرادی است که مصرف سیگار ندارند.

بر اساس یک مطالعه جدید، افراد سیگاری که از بیماری قلبی رنج می‌برند، می‌توانند با ترک سیگار پنج سال زندگی سالم بیشتر داشته باشند. این تحقیق نشان داد که افراد سیگاری پس از ترک سیگار تقریباً به میزان یکسان با افرادی که از چندین دارو برای بیماری خود استفاده می ­کنند بهره ­مند می ­شوند.

این یافته­ ها در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شدند. این مطالعه شامل بیماران 45 ساله و بالاتری بود که پس از سندرم حاد کرونری (مانند حمله قلبی) یا جراحی بای­پس، بیش از 6 ماه به سیگار کشیدن ادامه دادند. این بیماران با داروهای پیشگیری کننده استاندارد از جمله: ضدپلاکت ­ها، استاتین ­ها و داروهای کاهش دهنده فشار خون درمان شدند. همچنین این مطالعه، بیمارانی را که پس از این رویدادها به طور کامل سیگار را ترک کردند، با داده‌های 989 بیمار مورد بررسی قرار داد و محققان این افزایش را در سال­ های سالم یعنی سال های بدون حمله قلبی یا سکته، در هر دو دسته از بیماران محاسبه کردند.

آن­ ها دریافتند که مزایای تخمینی ترک سیگار با استفاده از هر سه درمان دارویی قابل مقایسه است. ترک سیگار منجر به افزایش 4.81 سال بدون مشکل شد در حالی که این سه دارو با هم 4.83 سال بدون هیچگونه مشکل قلبی را ایجاد کردند.

ترک سیگار و سلامت قلب

دلایل بیشتر برای ترک سیگار

نویسنده ­ی این پژوهش از مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام در بیانیه ­ای اعلام داشت: «این تجزیه و تحلیل بر روی افراد سیگاری متمرکز بود که حمله قلبی را تجربه کرده بودند و یا تحت عمل جراحی بای­پس یا کاشت استنت قرار گرفته بودند».

او در ادامه عنوان داشت: این گروه به ویژه در معرض خطر بالای حمله قلبی یا سکته مغزی هستند و ترک سیگار به طور بالقوه موثرترین اقدام پیشگیرانه  برای آن­ هاست. او افزود که فواید ترک سیگار «حتی بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می کردیم».

این مطالعه همچنین نشان داد که ترک این عادت به نظر به اندازه مصرف داروهای جلوگیری کننده از حملات قلبی و سکته مغزی در افرادی که سابقه حمله قلبی یا عمل باز کردن عروق مسدود شده داشته ­اند، موثر باشد و بیماران می ­توانند نزدیک به پنج سال زندگی سالم بیشتر به دست آورند. 

او افزود که در این پژوهش مزایای دیگر ترک سیگار، از جمله بهبود نتایج در رابطه با بیماری­ های تنفسی، سرطان و طول عمر را در نظر نگرفته است.

وی بیان داشت: ترک سیگار می ­تواند از حملات قلبی و سکته مغزی و بهبود سلامت کلی در هر زمان، از جمله پس از حمله قلبی و در هر سنی پیشگیری کند. وی ادامه داد: ما می ­دانیم که سیگار عامل 50 درصد از مرگ و میرهای قابل اجتناب در افراد سیگاری است که نیمی از آن به دلیل بیماری های قلبی عروقی است.