اثر سیگار کشیدن پیش از بارداری بر سلامت نوزاد

بر اساس پژوهش‌های جدید که با مشارکت ۱۲ میلیون خانواده انجام شده است، کشیدن حتی یک یا دو نخ سیگار در روز، پیش از بارداری یا در دوران بارداری می‌تواند به مشکلات جدی سلامتی برای نوزادان منجر شود.

در سطح جهان، تقریبا ۱.۷ درصد از زنان باردار سیگار می‌کشند. این میزان در اروپا به ۸.۱ درصد و در آمریکا به ۵.۹ درصد می‌رسد. سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامتی نوزاد داشته باشد و خطراتی مانند تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد، محدودیت رشد و افزایش مرگ و میر نوزاد را به همراه داشته باشد.

در این پژوهش که نتایج آن در مجله اپیدمولوژی و بهداشت جامعه منتشر شده ، محققان ارتباط بین سیگار کشیدن و عوارض جدی آن بر سلامتی نوزادان، از جمله نیاز به اکسیژن بلافاصله پس از تولد، بستری شدن در بخش مراقبت ویژه نوزادان با اکسیژن، احتمال ابتلا به عفونت خون، تشنج و اختلالات عصبی را بررسی کردند.

به طور کلی، حدود ۹.۵ درصد از نوزادان با این مشکلات مواجه شدند. با این حال، پژوهشگران دریافتند که اگر مادران این نوزادان پیش از بارداری سیگار کشیده باشند، احتمال بروز چندین عارضه تا ۲۷٪ افزایش می‌یابد و در صورت سیگار کشیدن در هر مرحله از بارداری، این احتمال تا ۳۱٪ بیشتر می‌شود.

سیگار کشیدن پیش از بارداری

در حالی که پژوهشگران مدت‌هاست که درباره عوارض سیگار کشیدن به مقدار کم در دوران بارداری بحث کرده‌اند، پژوهش جدید حاکی از این است که حتی سیگار کشیدن سبک در ماه‌های پیش از بارداری نیز خطرزا است.

ترک سیگار

کیتلین نوتلی، مدیر تحقیقات اعتیاد در دانشگاه آنگلیای شرقی انگلستان، در این باره عنوان داشت: «هر نوع سیگار کشیدن در دوران بارداری بر نوزادان تأثیرگذار است.»

این تحلیل و بررسی که شامل حدود ۱۲.۲ میلیون مادر و نوزاد در ایالات متحده بود، نشان داد که خطرات سلامتی بدون توجه به عواملی مانند سن، قومیت و وزن ادامه دارد. زنان مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت در این مطالعه شرکت نداشتند. از میان مادران شرکت‌کننده در این مطالعه، ۹.۳ درصد پیش از بارداری سیگار می‌کشیدند. این میزان در سه ماهه اول به ۷ درصد، در سه ماهه دوم به ۶ درصد و در سه ماهه سوم به ۵.۷ درصد کاهش یافت.

ضرورت ترک کامل سیگار

نتایج این پژوهش نشان داد که نوزادانی که مادرانشان در اواخر بارداری سیگار می‌کشیدند، با پیامدهای بدتری مواجه بودند. با این حال، زنانی که در دوران بارداری ترک سیگار داشتند، همچنان در مقایسه با کسانی که اصلاً سیگار نمی‌کشیدند، نوزادانشان در معرض خطر بیشتری قرار داشتند.

این خطرات برای افراد با مصرف سیگار بالا بیشتر بود. این پژوهش نشان داد که نوزادان مادرانی که روزانه ۲۰ نخ یا بیشتر سیگار می‌کشیدند، ۲۹ درصد بیشتر احتمال بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه را داشتند. با این حال، زنانی که روزانه فقط یک یا دو نخ سیگار می‌کشیدند، ۱۳ درصد بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بودند.

نوتلی با تأکید بر ضرورت «ترک کامل» سیگار برای حفظ سلامت نوزادان بیان داشت: «کاملاً مشخص است که کاهش مصرف سیگار، به ویژه در دوران بارداری، کافی نیست.»