پیشبینی افسردگی در دوران سالمندی

افسردگی یکی از عوارض روانشناختی شدید سکته مغزی است که می‌تواند بر تمامی جنبه‌های اجتماعی، شغلی، بین فردی، هیجانی و شناختی بیماران تأثیرات منفی بگذارد. عوامل متعددی به‌عنوان عوامل خطر برای افسردگی پس از سکته مغزی شناخته شده‌اند. این عوامل شامل محل ضایعه در نیمکره چپ مغز، سنین جوانتر، سابقه قبلی افسردگی، سابقه سکته مغزی و زندگی به تنهایی هستند.

ابزار ردیابی که توسط محققان سیستم یکپارچه مراقبت‌های بهداشتی در ایالات متحده و با همکاری بیماران ساخته شده است، ۱۲ عامل فیزیکی، سبک زندگی و اجتماعی قابل تغییر را ارزیابی می‌کند که می‌تواند به بیماران در حفظ سلامت مغز کمک کند.

افسردگی در دوران سالمندی، که معمولاً به‌عنوان شروع افسردگی در افراد بالای ۶۰ سال شناخته می‌شود، می‌تواند تا یک سوم یا بیشتر از این گروه سنی را تحت تأثیر قرار دهد و ناتوان کننده باشد. با این حال، مانند سایر شرایط روانی، میزان خطر برای هر فرد ممکن است تحت تأثیر انتخاب‌های سبک زندگی قرار گیرد.

امتیاز مراقبت از مغز توسط محققان مرکز McCance برای پیشگیری از بیماری‌های مغزی با تمرکز بر عوامل خطر قابل اصلاح ایجاد شده است. این عوامل شامل فشار خون، هموگلوبین A1c، کلسترول، شاخص توده بدنی، تغذیه، مصرف الکل، سیگار کشیدن، فعالیت بدنی، خواب، استرس، روابط و هدف زندگی هستند. نمره بالاتر در این مقیاس ۲۱ درجه‌ای نشان‌دهنده خطر کمتر بیماری‌های مغزی است.

افسردگی سالمندان

تحلیل داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار شرکت‌کننده نشان داد که افزایش پنج امتیاز در امتیاز مراقبت از مغز با کاهش ۳۳ درصدی خطر افسردگی در سالمندی و کاهش ۲۷ درصدی خطر ترکیبی افسردگی، سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است. محققان قصد دارند تحقیقات بیشتری برای درک رابطه بین نمرات امتیاز مراقبت از مغز و خطر افسردگی در جوانان انجام دهند.

دکتر سانجولا سینگ، محقق سلامت مغز، بیان داشت که هنوز بسیاری از جنبه‌های مسیرهای مرتبط با افسردگی در دوران سالمندی، زوال عقل و سکته مغزی ناشناخته باقی مانده است. نتایج تحقیقات ما بر اهمیت داشتن یک دیدگاه جامع از مغز برای درک بهتر ارتباطات اساسی بین بیماری‌های مختلف مغز تأکید می‌کند.

محققان در حال انجام تحقیقات مداوم هستند تا بررسی کنند که آیا افرادی که امتیاز مراقبت از مغز خود را در طول زمان پنج امتیاز یا بیشتر افزایش می‌دهند، در مقایسه با افرادی که تغییر قابل‌توجهی در امتیاز خود ندارند، در آینده خطر سکته مغزی و زوال عقل را کاهش می‌دهند یا خیر.

پیشگیری از افسردگی

دکتر گرگوری فریکیون، معاون روانپزشکی بیمارستان عمومی ماساچوست، در این رابطه بیان کرد که تغییرات سبک زندگی می‌تواند خطر بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد. این تحقیق نشان می‌دهد که بهبود امتیاز مراقبت از مغز می‌تواند به کاهش آسیب‌پذیری مغز کمک کند.

محققان همچنین نشان داده‌اند که امتیاز مراقبت از مغز، که قبلاً برای کاهش خطر زوال عقل و سکته مغزی ایجاد شده بود، با کاهش خطر افسردگی در سالمندی نیز مرتبط است. این امتیاز به بیماران کمک میکند تا با تغییرات سبک زندگی، سلامت مغز خود را بهبود بخشند.

دکتر جاناتان روزند، خالق برنامه امتیاز، می‌گوید که این ابزار ساده به هر فرد کمک می‌کند تا بهتر از مغز خود مراقبت کند. این تحقیق نشان می‌دهد که افزایش امتیاز مراقبت از مغز می‌تواند در برابر زوال عقل، سکته مغزی و افسردگی که از از علل اصلی رنج انسان در دوران سالمندی هستند محافظت کند. این تحقیق در مقابله با بیماری‌های شایعی مانند افسردگی، که خود عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌های دیگر است، امیدبخش و انگیزه‌بخش است.