خطرات مصرف کراک

یکی از دلایل مهم شیوع مصرف ماده مخدر کراک، مصرف راحت آن، بی بو بودن و سریع الاثر بودن آن است و مهمتر از همه این که گفته می شود مصرف این ماده اعتیاد ندارد. اعتیاد آوری زیاد و قدرت تخریب کنندگی بالا از مشخصات بارز کراک است.

ماده مخدر کراک

کراک، هروئینی است که تا حد امکان اشباع شده یعنی یک گرم کراک از ۱۰ تا ۱۰۰ گرم هروئین ساخته شده ولی قیمت آن هم‌ قیمت هروئین و در بعضی مواقع، به مراتب ارزان‌تر از هروئین است. اعتیاد به آن نسبت به هروئین بسیار شدیدتر و فوری‌تر و ترک آن بسیار مشکل‌تر است.

کراک یک ماده مخدر جدید است. یعنی در اصل، کراک همان هروئین فشرده است که در واقع با نام جدید معرفی شده است. متأسفانه مصرف کنندگان نمی‌دانند که کراک بدتر از هروئین است.

بنابراین وحشتی که از هروئین دارند از کراک ندارند و اکثراً خیال می‌کنند کراک چیزی در حد قرص‌های روان‌گردان و اکستازی است. به همین دلیل از مصرف آن وحشت ندارند و این عامل باعث شروع مصرف کراک و ایجاد وابستگی و اعتیاد و علت فاجعه است.

مصرف حتی یک بار کراک اعتیاد آور است و این تفاوت اساسی کراک با قرص‌های اکستازی است که اگر چه در بلند مدت کشنده هستند اما اعتیاد با قدرت بالا ندارند.

تبلیغات زیادی که شبانه‌ روزی علیه قرص‌های اکستازی شده باعث شده که خطر کراک در سایه و پنهان باقی بماند و مصرف کنندگان مخصوصاً جوانان و نوجوانان از خطرات مصرف کراک نا مطلع باشند.

اثرات دراز مدت مصرف کراک

از جمله اثرات بلند مدت مصرف کراک از دست دادن وزن بدن، یبوست، بی‌خواب، ضعف جنسی، دپرسیون تنفسی، اشکال در ادرار کردن، تهوع، کم‌خونی، رنگ پریدگی، تعرق شدید، دردهای شکمی و اسهال، اختلالات در هضم و دستگاه گوارشی، سردرد، لرزش دست‌ها، لرزش و تشنج، پریدن عضلات و سفتی آن‌ها است.

هپاتیت، ریزش دائمی آب بینی، ایجاد زخم، آماس و جوش‌های پوستی به خصوص اطراف مخاط گوش و بینی، زخم مخاط بینی (در مصرف به صورت انفیه)، اضطراب، بی‌قراری، تشنج پذیری شدید، سوء ظن، گیجی، اختلالات درک زمان و مکان از دیگر اثرات بلند مدت مصرف کراک می باشد.

همچنین رفتار تهاجمی، تحریک پذیری شدید، افسردگی، پرخاشگری، تمایل به خودکشی، توهمات و اختلال در حواس (به خصوص بینایی، شنوایی و لامسه)، افکار هذیانی و گاهی اشتهای کاذب و سرانجام ناراحتی جدی دماغی و روانی نیز در لیست بلند بالای اثرات دراز مدت مصرف کراک قرار می گیرد.

 خطرات مصرف کراک

قدرت اعتیاد آوری کراک

تحمل و ایجاد وابستگی به کوکائین مشابه آمفتامین است. یعنی وابستگی شدید روانی ایجاد می‌کند که این وابستگی در عصاره کوکائین و کراک شدیدتر است.

در آزمایشاتی که برای تحقیق پیرامون اثر کوکائین بر روی موش و میمون انجام شده، پس از قطع مصرف، نشانه‌های ترک اعتیاد از جمله ضعف شدید، بد خوابی، افسردگی، تحریک پذیری و گرسنگی زیاد دیده شده است.

مصرف کننده، کراک را چه به طریق استنشاق یا پاشیدن روی توتون و ماری جوانا و چه از راه کشیدن با پیپ استعمال کند، دیگر نمی‌تواند از مصرف آن خودداری کند و باید پی در پی آن را استعمال نماید.

کراک خیلی سریع جذب ریه گشته و به مغز می‌رسد و حالت تهاجمی به مصرف کننده دست داده، باعث بزرگ شدن قلب و افزایش فشار خون می‌شود. اصولاً فردی که کراک مصرف می‌کند، دیگر بر خود تسلط ندارد و گویا خودی خود را گم کرده است.

قدرت تخریب کنندگی کراک

سیستم تولید کننده مواد شبه افیونی در مغز، طیف وسیعی از واسطه های شیمیایی را تولید می کند که به مراتب قوی تر از قوی ترین مواد مخدر می باشند، نظیر دینورفین که۲۰۰ برابر مورفین، اندورفین ۷۰ تا۸۰ برابر و اپیومورفین موجود در بذاق دهان شش برابر مورفین خالص، قدرت تخدیر و تسکین دارند.

در این میان، کراک از نقطه نظر تخریب سیستم های درونی بدن، یکی از مخرب ترین مواد مخدر شناخته می شود، چرا که پس از گذشت سه یا چهار سال از ظهور این ماده مخرب و ویرانگر، اثرات و تخریب های آن بر روی مصرف کنندگان آن حکایت از قدرت تخریب وحشتناکی می کند که تا کنون بی سابقه بوده است.

عفونت های شدید در اکثر بخش های بدن نظیر ریه، سیستم گوارش، دستگاه تناسلی و عفونت های پوستی، از جمله این تخریب ها می باشد.   

خطرات مصرف کراک    

وجه تمایز کراک

علاوه بر انهدام سیستم تولید کننده مواد شبه افیونی و مخدرهای طبیعی بدن، کراک روی سیستم ایمنی و دفاعی جسم نیز اثر گذاشته و آن را به شدت تضعیف می کند. اختلال در ساختار خونی، اثر گذاری بر روی پلاکت های خون و تضعیف گلبول های سفید از جمله این تخریب ها می باشد.

بسیار شنیده می شود که در بدن مصرف کنندگان کراک، کرم مشاهده شده است و یا این که عضلات بدن آن ها در فعالیت های شدید از هم جدا می شود، که به اثبات نرسیده است. اما در مصرف کنندگانی که کراک را به صورت تزریق استفاده می کنند عفونت های بسیار شدید مشاهده شده است.

ترکیبات و نحوه مصرف کراک

جرم حجمی کراک پایین و سبک وزن است. طریقه مصرف آن همانند تریاک به صورت تدخین و با سنجاق و سوزن که جایگزین سیخ و سنجاق شده است می باشد.

تحقیقات نشان می دهد ماده مخدر کراک از ترکیب هروئین، قرص های روان گردان و مواد شیمیایی و اسیدی ناشناخته ساخته شده است، طوری که به آن شیره هروئین هم گفته می شود و خواص آن شبیه خواص مواد مخدر از خانواده تریاک و هروئین است.

اعتیاد به مصرف کراک، به مراتب قوی تر و خطرناک تر از مواد افیونی فوق است و اعتیاد بسیار سنگینی که از اعتیاد به تریاک و حتی هروئین سنگین تر و وحشتناک تر است، به دنبال دارد. 

دلیل گرایش به مصرف کراک   

کسانی که مصرف تریاک به صورت تدخینی دارند با توجه به دردسرهای مصرف تریاک به صورت تدخین، نظیر بوی قوی و شناخته شده آن و همین طور زمان قابل توجه برای مصرف و نیاز داشتن به مکان امن، تحت تأثیر اطلاعات غلط و تبلیغات ماده مخدر جدید کراک قرار گرفته و به مصرف آن گرایش پیدا می کنند.

کراک را می توان به راحتی و با دو سنجاق، یکی برای حرارت دادن و دیگری به جای سیخ و همین طور شعله فندک به جای شعله اجاق گاز و یا گاز پیک نیک استفاده کرد.

همچنین کراک را می توان در هر جایی نظیر اتوموبیل، دستشویی، حمام، پارک و حتی خیابان و اماکن عمومی مصرف کرد، زیرا بو ندارد و مصرف کننده آن با گرفتن چند دود یا پک به اوج نشئگی می رسد.