پس انداز پول و کیفیت خواب

گزارش مرکز تحقیقات مالی شخصی دانشگاه بریستول نشان می دهد که پس انداز کردن منظم منجر به بهبود رضایت از زندگی، خواب و آرامش می شود، حتی اگر میزان مبلغ پس انداز شده کم باشد.

مطالعه انجام شده نشان می ­دهد که پس ­انداز منظم می ­تواند به خواب بهتر و سطح رفاه کلی کمک کند. به گفته محققان دانشگاه بریستول، کنار گذاشتن مبلغی ماهیانه، صرف نظر از مقدار آن­، به افراد کمک می ­کند آرامش روانی داشته باشند و نسبت به آینده خوش­بین ­تر شوند.

این پژوهش همچنین نشان داده، حتی افرادی که درآمد کمتری دارند اما طور منظم پس­ انداز انجام می­ دهند، سطح رضایت از زندگی مشابه­ با افرادی که ثروتمندتر هستند و درآمد بالاتر دارند، اما پس ­انداز انجام نمی ­دهند را تجربه می­ کنند.

پس­ انداز کردن حتی با درآمد محدود، انعطاف‌پذیری مالی را افزایش می‌دهد. مرکز تحقیقات مالی شخصی دانشگاه بریستول گزارش می‌دهد که پس‌انداز منظم، حتی در مقادیر کم، با کاهش اضطراب مالی، به حداقل رساندن مشکلات مرتبط با بدهی و افزایش توانایی رسیدگی به هزینه‌های غیرمنتظره، منجر به افزایش رضایت از زندگی افراد می‌شود.

روشی برای درمان اختلال خواب

نتایج این پژوهش، که در آن اثر کوتاه و بلندمدت پس­ انداز کردن بر سطح کیفی زندگی را بررسی شد، نشان داد که پس­انداز کردن سلامتی به خصوص سطح کیفی خواب فرد را بهبود می ­بخشد.

اگرچه این موضوع نسبتاً پیچیده­ است و عوامل دیگری، از جمله اینکه آیا افراد قبلاً عادت به پس ­انداز کردن داشته ­اند یا خیر و همچنین سن افراد می ­توانند در این موضوع دخیل باشند.

محققان به منظور انجام این پژوهش، مطالعات مختلفی را انجام دادند، از جمله تحقیقی که در آن هزاران نفر، که مبلغی را حتی ناچیز پس­ انداز می ­کردند در یک دوره 10 ساله بررسی کرده و تحت نظر گرفتند. نتایج مشاهده شده از این مطالعه حاکی از، بهبود رضایت از زندگی در افرادی که پس ­انداز داشتند را نشان داد.

یافته‌های این گزارش بر پیچیدگی عوامل مؤثر بر رفاه، از جمله میزان پس‌انداز موجود و مراحل زندگی تأکید دارد و حاکی از کمتر بودن تاثیر پس­ انداز در مقایسه با سایر پیش ­آمدهای زندگی است. در حالی که پس­انداز کردن می­ تواند به طور مثبت به سطح رضایت از زندگی کمک کند، رویدادهای مهم زندگی مانند ازدواج و یا جا به جایی به محل زندگی جدید تأثیر مهم ­تری بر بهبود رفاه و سلامت روان دارند و برعکس رویدادهایی مانند از دست دادن شغل یا پدر و مادر شدن می‌توانند چالش‌هایی برای سلامت روان فرد ایجاد کنند.

اثر پس انداز

تشویق پژوهشگران به پس­ انداز

اگرچه اخیرا با بالا رفتن هزینه ­های زندگی پس ­انداز کردن برای بسیاری سخت ­تر شده است، اما مطالعات نشان می ­دهند که از هر 10 نفر، 6 نفر هنوز هم مبلغی را پس­ انداز می ­کنند.

رئیس بخش پس ­انداز Building Societies Association، که این پژوهش با سفارش آن­ ها انجام شده بیان داشت: با آگاهی به این موضوع  که ممکن است افراد توانایی پس­ انداز نداشته باشند، این نتایج بدست آمده اهمیت پس ­انداز کردن و تشویق افراد به آن حتی به مقدار اندک را نشان می­ دهد.

این گزارش بر ساده­ سازی شرایط پس­ انداز برای مردم توسط موسسه ­های مالی تاکید دارد. با توجه به بالاتر رفتن نرخ سود پس ­انداز در سال ­های گذشته، پژوهشگران بر ارائه دسترسی آسان و منعطف بسته به شرایط هر فرد توسط ارائه ­دهندگان این خدمات تاکید داشتند.