مرگ سه کودک بر اثر مسمومیت با مواد مخدر

از ابتدای سال جاری، سه کودک خردسال در شهرستان گنبدکاووس به دلیل سهل‌انگاری والدین و دسترسی به مشتقات مواد مخدر، جان خود را از دست داده‌اند.

بدیعی، مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون، سه کودک زیر پنج سال در این شهرستان مرزی به دلیل مسمومیت با مواد مخدر و برخی داروها و مشتقات آن مانند متادون و ترامادول جان خود را از دست داده‌اند. وی از خانواده‌ها خواست تا مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند.

فرهاد بدیعی روز چهارشنبه در کمیته بررسی دلایل مرگ کودکان در این شهرستان اعلام کرد که مرگ بر اثر مسمومیت با مواد مخدر و مشتقات آن در سال‌های گذشته نیز رخ داده است. وی افزود: این سه کودک به دلیل استفاده از مشتقات مواد مخدر مانند متادون و ترامادول که در دسترس والدینشان بوده، جان خود را از دست داده‌اند.

مسمومیت دارویی کودکان

بدیعی بیان کرد که اسهال یا بی‌قراری کودک، تکلم نامنظم، راه رفتن ناپایدار، خواب‌آلودگی، حرکات کند بدنی و کاهش سطح هوشیاری از عوارض اصلی مصرف مواد مخدر یا مشتقات آن در این گروه سنی هستند. وی افزود: قرار دادن متادون در شیشه آب یا نوشابه در یخچال و مصرف اشتباهی آن توسط کودک به جای آب، از دیگر علل مسمومیت و مرگ سه کودک زیر پنج سال در گنبدکاووس بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس از خانواده‌ها درخواست کرد که به هیچ وجه متادون را در شیشه‌های آب، نوشابه، شربت یا داروهای دیگر نریزند. بدیعی همچنین بر ضرورت اجتناب خانواده‌ها از باور نادرست درمان کودکان بیمار با مواد مخدر تأکید کرد و گفت که خانواده‌ها به هیچ وجه نباید مواد مخدر یا مشتقات آن را در دسترس کودکان قرار دهند.

متادون چیست؟

متادون یک مسکن قوی و ماده مخدر صنعتی است که در گروه شبه‌افیون‌ها قرار می‌گیرد. از متادون معمولاً برای درمان وابستگی به موادی مانند تریاک، هروئین و مرفین و همچنین برای تسکین دردهای شدید تجویز و مورد مصرف قرار می‌گیرد. متادون به صورت قرص، شربت و آمپول موجود است و حتما باید تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار بگیرد، زیرا مصرف نادرست این دارو خطرناک است و می‌تواند منجر به اعتیاد بشود.

این دارو به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و اثرات اولیه آن در عرض 2 تا 6 ساعت ظاهر می‌شود. نیمه عمر متادون در ابتدای مصرف حدود 4 تا 7 ساعت است و با مصرف طولانی‌مدت به 24 تا 48 ساعت می‌رسد. بنابراین، دفع آن از بدن بیشتر از سایر مخدرها طول می‌کشد و فرآیند سم‌زدایی و بهبودی بیش از دو هفته زمان می‌برد.

متادون

ترامادول چیست؟

ترامادول یک داروی ضد درد است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود. عملکرد این دارو مشابه داروهای اپیوئیدی یا مخدر است. ترامادول به دو صورت خوراکی و تزریقی موجود است. نوع خوراکی آن به شکل قرص و کپسول با دوزهای مختلف عرضه می‌شود و نوع تزریقی آن به دلیل سوء‌مصرف، اخیراً فقط در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی استفاده می‌شود. مصرف ترامادول ممکن است منجر به وابستگی و اعتیاد جسمی و روانی شود و باید تنها تحت نظر پزشک مصرف گردد.

ترامادول یک آنالوگ مصنوعی کدئین و آگونیست ضعیف گیرنده است. بخشی از اثر ضد درد این دارو از طریق مهار بازجذب نوراپینفرین و سروتونین انجام می‌شود. در تجویز خوراکی، 68% و در تزریق عضلانی، 100% جذب می‌شود. یکی از متابولیت‌های فعال ترامادول تا چهار برابر قویتر از خود دارو است. دوز حداکثر توصیه شده 400 میلی‌گرم است.