دستگیری توزیع کننده‌ی ماری‌جوانا در قشم

فرمانده انتظامی قشم اعلام کرد که یک توزیع‌کننده حرفه‌ای ماری‌جوانا که تحت تعقیب پلیس این شهرستان بود، در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.

سرهنگ علی اکبر مرادی اظهار داشت که ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر قشم، پس از شناسایی یکی از توزیع‌کنندگان مواد مخدر در این شهرستان مرزی، او را در یک خانه به صورت نامحسوس تحت نظر گرفتند.

او افزود: پس از اطلاع از خرید مقداری مواد مخدر توسط متهم برای خرده‌فروشی در یکی از محلات قشم، ماموران دستگیری او را در دستور کار قرار دادند و پس از پیگیری‌های مستمر و هماهنگی با مقام قضایی، منزل وی را بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان قشم توضیح داد که در جریان این بازرسی، 2 کیلو و 600 گرم مواد مخدر گراس یا ماری‌جوانا، 1 کیلو و 118 گرم ماده توهم‌زای بنگ یا چرس که از مشتقات گیاه شاهدانه هندی است و به‌ طور عامیانه حشیش نامیده می‌شود، و 50 سوت کوکائین کشف و ضبط شد. سرهنگ مرادی افزود که این مقدار مواد مخدر به شکلی بسیار ماهرانه در داخل منزل فرد مذکور پنهان شده بود.

او با اشاره به اینکه فرد مذکور در ارتباط با این کشف دستگیر و به همراه پرونده به مقام قضایی تحویل داده شد، اظهار داشت که مبارزه با مواد مخدر به عنوان یکی از مطالبات به حق مردم قشم، با جدیت و به صورت شبانه‌روزی توسط پلیس در این شهرستان مرزی پیگیری می‌شود.

او از مردم قشم خواست تا همچون گذشته، پلیس را در مبارزه با افرادی که در زمینه خرید و فروش و قاچاق مواد مخدر فعالیت می‌کنند، یاری کنند و گزارش‌های خود را از طریق تماس با فوریت‌های پلیسی 110 ارائه دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن با این افراد برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد.

ماریجوانا

ماری‌جوانا چیست؟

ماری‌جوانا، که با نام‌های دیگری مانند گل، علف و گرس نیز شناخته می‌شود، از برگ‌ها، گل‌ها، ساقه‌ها و دانه‌های گیاه شاهدانه به دست می‌آید. این گیاه حاوی ماده شیمیایی تتراهیدروکانابینول است که اثرات روانگردان دارد و باعث تغییر در حالت ذهنی و خلق‌ و خو می‌شود.

بر خلاف باور عمومی، مصرف ماری‌جوانا می‌تواند به وابستگی و اعتیاد منجر شود. این وابستگی معمولاً با علائمی مانند وسوسه شدید برای مصرف مجدد، زودرنجی، احساس سردرگمی، بی‌خوابی و اضطراب همراه است.

ماری‌جوانا می‌تواند به عنوان دروازه‌ای برای شروع اعتیاد به مواد مخدر در نوجوانان عمل کند. برخی از نوجوانان معتقدند که ماری‌جوانا یک ماده گیاهی بی‌خطر و غیر اعتیادآور است، اما این در حالی است که ماری‌جوانا حاوی بیش از 400 نوع ماده شیمیایی مضر است.

محصولات گیاه شاهدانه به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، بیشترین استفاده بصورت تنفس دود حاصل از سوختن(تدخینی) است و گاهی بصورت خوراکی و در برخی موارد به شکل روغن استخراج شده از گیاه شاهدانه است. در روش تدخینی این مواد را خرد می کنند و در کاغذ نازک رول کرده یا به صورت سیگار مصرف می کنند.

اعتیاد به ماریجوانا

استعمال ماری‌جوانا می‌تواند تاثیرات متنوع کوتاه‌‌مدت و بلند‌مدت بر سلامت جسمانی و روانی داشته باشد. برخی از این تاثیرات کوتاه مدت عبارتند از:

  • تغییر در حواس
  • تغییر در خلق‌وخو
  • اختلال در حرکت و هماهنگی
  • افزایش ضربان قلب

و اثرات بلندمدت مصرف آن شامل:

  • اختلال در حافظه بلندمدت
  • افزایش اضطراب و هراس
  • مشکلات تنفسی
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی
  • کاهش قدرت باروری
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های ریه و گردن