مصرف ماری‌جوانا و سرطان سر و گردن

یک پژوهش جدید که با تحلیل میلیون‌ها پرونده پزشکی انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف روزانه ماری‌جوانا به مدت چندین سال، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن را سه تا پنج برابر افزایش دهد.

شبکه خبری CNN به نقل از نویسنده ارشد این تحقیق، گزارش داد که این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که ماری‌جوانا را به مقدار زیاد مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که مصرف ماری‌جوانا ندارند، به طور قابل توجهی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن قرار دارند.

طبق برآورد موسسه ملی سرطان در ایالات متحده، حدود ۶۹ درصد از افرادی که به سرطان دهان یا گلو مبتلا هستند، پنج سال یا بیشتر پس از تشخیص زنده می‌مانند. اما اگر سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یابد و متاستاز کند، نرخ بقا به ۱۴ درصد کاهش می‌یابد.

در این پژوهش، داده‌های شرکت‌های بیمه برای بررسی رابطه بین مصرف ماری‌جوانا و سرطان‌های سر و گردن مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، این مطالعه هیچ ارتباطی بین مصرف گاه به گاه ماری‌جوانا و سرطان‌های سر و گردن پیدا نکرده است.

طبق گزارش بنیاد ملی تحقیقات سرطان در ایالات متحده، سرطان‌های سر و گردن حدود ۴ درصد از کل سرطان‌ها را تشکیل می‌دهند. پیشبینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴، بیش از ۷۱ هزار مورد جدید ابتلا به این نوع سرطان‌ها و بیش از ۱۶ هزار مرگ ناشی از آن‌ها ثبت شود.

به گفته متخصصان، مصرف انواع دخانیات مانند سیگار، سیگار برگ، پیپ و تنباکوی بدون دود، همچنین مصرف الکل، از عوامل شایع ابتلا به سرطان‌های سر و گردن هستند.

عوامل دیگری که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن را افزایش دهند شامل: بهداشت نامناسب دهان، رفلاکس مداوم معده، سیستم ایمنی ضعیف، رژیم غذایی کم‌میوه و سبزیجات، و محیط کار نامناسب مانند قرار گرفتن در معرض آزبست و گرد و غبار چوب هستند.

ماریجوانا

چگونه ماری‌جوانا باعث سرطان شود؟

در این مطالعه که نتایج آن در نشریه JAMA Otolaryngology–Head and Neck Surgery منتشر شده است، داده‌های ۴ میلیون پرونده الکترونیکی سلامت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

این تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که افرادی که ماری‌جوانا مصرف می‌کردند، حدود ۲.۵ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان و تقریباً ۵ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان حلق، لوزه‌ها و پشت گلو بودند. همچنین، این افراد ۸ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان حنجره قرار داشتند و این نتایج برای همه گروه‌های سنی صادق بود.

به گفته کارشناسان، دود یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان‌های سر و گردن در این افراد بوده است. همچنین، اگر این افراد الکل نیز مصرف می‌کردند، خطر ابتلای آن‌ها به سرطان بیشتر می‌شد.

دلیل اصلی چنین مشکلی، نحوه مصرف ماری‌جوانا است که شامل دود کردن بدون فیلتر، تنفس عمیق و نگه داشتن دود در ریه‌ها و گلو برای چند ثانیه می‌شود. پژوهشگران این تیم هشدار دادند که با افزایش مصرف ماری‌جوانا، احتمال افزایش تشخیص سرطان‌های سر و گردن در سال‌های آینده وجود دارد.

آن‌ها بر اهمیت آگاه‌سازی مردم درباره خطرات بالقوه مصرف ماری‌جوانا و همچنین نیاز به تحقیقات بیشتر برای درک تأثیرات طولانی مدت آن بر گسترش سرطان تأکید کردند.