مصرف همزمان الکل و ماریجوانا

مصرف هم‌زمان الکل و ماریجوانا ممکن است باعث بروز عوارض جانبی ناخوشایندی مانند سرگیجه، تعریق و تهوع شود.

ترکیب الکل و ماریجوانا

الکل و ماریجوانا از رایج‌ترین مواد مصرفی در ایالات متحده هستند. %17 از آمریکایی‌ها گزارش داده‌اند که ماریجوانا مصرف می‌کنند و %62 از بزرگسالان آمریکایی اظهار داشته‌اند که در حال حاضر الکل می‌نوشند. حتی اگر فردی در حال حاضر مصرف‌کننده الکل یا ماریجوانا نباشد، ممکن است در مقطعی از زندگی خود آن‌ها را امتحان کرده باشد.

 %52 از آمریکایی‌ها گزارش داده‌اند که ماریجوانا را امتحان کرده‌اند و %86 نیز گفته‌اند که در مقطعی از زندگی خود الکل مصرف کرده‌اند. ترکیب الکل و ماریجوانا می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

نوشیدن الکل قبل از مصرف ماریجوانا می‌تواند جذب تتراهیدروکانابینول (THC) را افزایش داده و اثرات آن را تشدید کند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف الکل قبل از ماریجوانا باعث افزایش قابل توجه غلظت‌های خونی THC و متابولیت فعال آن در مقایسه با مصرف ماریجوانا به تنهایی می‌شود.

مصرف همزمان الکل و ماریجوانا

تأثیرات مصرف الکل و ماریجوانا

تتراهیدروکانابینول (THC)، که به عنوان دلتا-۹-تتراهیدروکانابینول نیز شناخته می‌شود، یکی از ترکیبات اصلی گیاه شاهدانه است. این ماده مسئول بسیاری از اثرات روانی و فیزیولوژیکی ماریجوانا است. THC با اتصال به گیرنده‌های کانابینوئید در مغز و بدن، احساس سرخوشی، تغییر درک حسی، افزایش اشتها و کاهش درد را ایجاد می‌کند.

ماریجوانا را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد: دود کردن، تبخیر کردن، استفاده موضعی روی پوست یا افزودن به غذا. بسته به روش مصرف، اثرات ماریجوانا می‌تواند در عرض چند دقیقه احساس شود.

بسته به فرد و میزان مصرف، کاربران ممکن است تغییراتی در حواس خود تجربه کنند، مانند دیدن رنگ‌های روشن‌تر و تغییر در حس زمان و همچنین با مشکلات شناختی مواجه شوند. در دوزهای بالا، گزارش‌هایی از هذیان و توهم نیز وجود دارد. اگرچه ممکن است عوارض جانبی منفی مانند اضطراب و پارانویا رخ دهد.

مصرف الکل می‌تواند هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت خطرناک و حتی کشنده باشد. تأثیرات الکل به عواملی مانند قد، وزن، جنسیت، تحمل فردی و همچنین اینکه آیا فرد قبل از نوشیدن غذا خورده است یا نه، بستگی دارد.

فردی که الکل مصرف می‌کند ممکن است با مشکلاتی مانند اختلال در تکلم، بینایی و شنوایی، خواب‌آلودگی، تهوع و استفراغ مواجه شود. همچنین، امکان رخ دادن مسمومیت الکلی وجود دارد که در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد. مصرف طولانی‌مدت الکل می‌تواند به بیماری‌های قلبی، کبدی و صدمات غیرعمدی منجر شود. ترکیب الکل و ماریجوانا نیز می‌تواند خطر صدمات را افزایش دهد.

تاثیر مصرف الکل و ماریجوانا

خطرات مصرف همزمان الکل و ماریجوانا

یک مطالعه از مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی نشان داد که افرادی که هم ماریجوانا و هم الکل مصرف می‌کنند، معمولا این دو ماده را به طور همزمان استفاده می‌کنند. همچنین، مصرف همزمان این دو ماده با افزایش میزان مصرف الکل همراه است.

استفاده همزمان از الکل و ماریجوانا در مقایسه با مصرف الکل به تنهایی، احتمال رانندگی در حالت مستی، مشکلات اجتماعی و آسیب به خود را دو برابر می‌کند. افرادی که هر دو ماده را مصرف می‌کردند، نسبت به کسانی که فقط الکل یا ماریجوانا مصرف می‌کردند، بیشتر در معرض رانندگی ناامن بودند. محققان این پژوهش دریافتند افرادی که احساس «استرس، عصبانیت، خستگی و یا عدم کنترل» دارند، بیشتر احتمال دارد هر دو ماده را همزمان مصرف کنند.

استفاده از مواد مخدر برای مقابله با احساسات منفی می‌تواند نشانه‌ای از اختلال مصرف مواد یا اختلال مصرف الکل باشد. نوشیدن مقدار زیادی الکل در مدت زمان کوتاه می‌تواند به مسمومیت با الکل منجر شود، که در آن بخش‌های حیاتی مغز که مسئول کنترل تنفس، ضربان قلب و دما هستند، ممکن است از کار بیفتند و منجر به مرگ شوند. از آنجایی که معمولاً هنگام مصرف همزمان الکل و ماریجوانا، الکل بیشتری مصرف می‌شود، مصرف‌کنندگان در معرض خطر مسمومیت با الکل قرار دارند و باید به میزان مصرف خود دقت کنند.

مصرف همزمان الکل و ماریجوانا، می‌تواند منجر به واکنش‌های نامطلوبی شود. علائم فیزیکی مانند تهوع، استفراغ، تعریق و سرگیجه رایج هستند. همچنین، علائم روانشناختی مانند اضطراب و پریشانی ممکن است بروز کنند.

ماریجوانای خوراکی به اشکال مختلفی مانند آبنبات‌های ژله‌ای، شکلات‌ها، کپسول‌ها، چای‌ها و روغن‌های خوراکی موجود است.اگر ماریجوانا به صورت خوراکی مصرف شود، این علائم می‌توانند شدیدتر شوند. وقتی ماریجوانا در غذا پخته یا به آن اضافه می‌شود و سپس خورده می‌شود، زمان بیشتری برای هضم و شروع اثرات آن لازم است. این تأخیر در شروع اثرات ممکن است باعث شود که فرد بیش از حد مصرف کند و اثرات طولانی‌تر و شدیدتری را تجربه کند. 

در موارد شدید مصرف خوراکی‌های حاوی ماریجوانا، افراد ممکن است دچار توهم، هذیان و سایر واکنش‌های روانی شوند. مصرف ماریجوانا قبل از نوشیدن الکل می‌تواند تشخیص میزان مستی ناشی از الکل را دشوار کند و به طور بالقوه منجر به ایجاد موقعیت‌های خطرناکی مانند رانندگی در این شرایط باشد.

خطراتمصرف الکل و ماریجوانا

مقابله با سوء‌مصرف الکل و مواد مخدر

اعتیاد به الکل مسئله‌ای جدی است و شناخت علائم آن برای تشخیص اینکه آیا شما یا عزیزتان درگیر این مشکل هستید، اهمیت دارد. نشانه‌های اختلال مصرف الکل شامل ولع مصرف، تلاش ناموفق برای کاهش مصرف، تأثیر منفی الکل بر زندگی حرفه‌ای یا شخصی، و افزایش تحمل نسبت به الکل هستند.

اعتیاد به ماریجوانا که به عنوان اختلال مصرف ماریجوانا نیز شناخته می‌شود، می‌تواند باعث مشکلات جسمی و روانی مختلفی شود. در صورتیکه فرد به مصرف ماریجوانا وابسته شود، در صورت عدم مصرف، علائمی مانند کاهش اشتها، اضطراب، بی‌قراری، اختلالات خلقی، بی‌خوابی، تحریک‌پذیری و اشتیاق به مصرف مجدد را تجربه می‌کند.

اگر الکل یا ماریجوانا بر زندگی شما تأثیر منفی می‌گذارد و به نظر می‌رسد که به تنهایی قادر به ترک آن نیستید، با یک ارائه‌دهنده درمانی در مورد گزینه‌های درمانی موجود صحبت کنید و راهنمایی بگیرید.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با بیش از سه دهه سابقه درخشان در زمینه ترک انواع مواد مخدر، به صورت بیست و چهار ساعته پذیرای بیماران گرامی می‌باشد.