افزایش بیماری‌های روان در جوانان

پژوهشگران اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را یکی از ۳ عامل اصلی است در افزایش بیماری‌های روان در میان جوانان عنوان کردند.

گزارش کمیسیون روانپزشکی «لانست» که به بررسی بحران رو به افزایش سلامت روان در میان جوانان پرداخته، هشدار می‌دهد که چالش‌های جدید و بی‌سابقه‌ای مانند نابرابری بین نسلی، رسانه‌های اجتماعی، دستمزدهای ناکافی، کمبود مسکن، اشتغال ناپایدار و بحران آب و هوا، به شدت بر سلامت روان جوانان تأثیر گذاشته‌اند. این گزارش بر لزوم رسیدگی فوری به این عوامل تأکید دارد تا از مرگ‌های زودرس، اختلالات روانی، ناتوانی و از دست رفتن پتانسیل‌های جوانان جلوگیری شود.

پروفسور پاتریک مک گوری، روانپزشک و مدیر اجرایی مرکز بهداشت روانی جوانان در استرالیا، این موضوع را «بزرگترین چالش بهداشت عمومی» می‌داند. طبق این تحقیقات، بیماری‌های روان حداقل %45 از کل بیماری‌های افراد ۱۰ تا ۲۴ ساله را شامل می‌شوند، اما تنها %2 از بودجه بهداشت جهانی به مراقبت‌های بهداشت روان اختصاص می‌یابد. حتی در ثروتمندترین کشورها نیز کمتر از نیمی از نیازهای سلامت روان جوانان تأمین می‌شود.

این گزارش بر لزوم توجه به بحران سلامت روان تأکید کرده و از دولت‌ها و سیستم‌های بهداشتی می‌خواهد که سلامت روان را در اولویت قرار دهند تا از تشدید بیشتر آن جلوگیری شود و رفاه و پتانسیل جوانان در سراسر جهان حفظ گردد.

این مقاله که توسط روانپزشکان، روانشناسان، محققان نوشته شده است، تأکید دارد که جوانان به عنوان بزرگترین کاربران اینترنت، اغلب به طور مداوم آنلاین هستند که این موضوع خطرات جدی برای سلامت روان آن‌ها به همراه دارد.

بیماری روان در جوانان

تهدید بیماری‌های روان بر آینده جوانان

این گزارش هشدار می‌دهد، بیماری‌های روان که دهه‌هاست جوانان را تحت تأثیر قرار داده‌اند، اکنون وارد مرحله‌ای خطرناک شده و تهدیدی بزرگ برای زندگی و آینده آن‌ها محسوب می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که شیوع و تأثیر این بیماری‌ها در محیط‌های با منابع بالا به طور مداوم در حال افزایش است.

بررسی دیگری که توسط کینگز کالج لندن انجام شده، نشان می‌دهد که بیشتر شواهد این گزارش مربوط به کشورهای پردرآمد است، در حالی که %90 از کودکان و نوجوانان در کشورهای کم‌ درآمد و با درآمد متوسط زندگی می‌کنند، جایی که شیوع بیماری‌های روانی در بالاترین سطح خود قرار دارد.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرد که عدم وجود خدمات بهداشت روان در این مناطق می‌تواند نزدیک به %100 باشد. او بر تلاش همه کشورها، بدون توجه به محدودیت منابع، برای پیشگیری از مشکلات سلامت روان و مراقبت از جوانان تأکید کرد و افزود که سازمان جهانی بهداشت از تلاش‌ها برای ایجاد خدمات بهداشت روانی با تمرکز بر جوانان حمایت می‌کند.

خودکشی یکی از اصلی‌ترین علل مرگ در میان افراد ۱۵ تا ۴۴ ساله در استرالیا، ۱۵ تا ۱۹ ساله در نیوزیلند و ۱۵ تا ۳۹ ساله در هند است. دکتر پل دنبورو، روانپزشک کودک و نوجوان، با اشاره به مقاله لنست بیان کرد که سیاست‌های دولتی به نفع جوانان نیست و آن‌ها از بی‌عدالتی بین نسلی در سیاست‌ها آگاه هستند.

او تأکید کرد که قبل از برچسب‌زنی به جوانان به عنوان بیماران روانی، باید عوامل استرس‌زای متعددی که آن‌ها با آن مواجه هستند را شناسایی و به علل اصلی آن‌ها رسیدگی کرد. او نابرابری، کمبود مسکن مقرون به صرفه، اشتغال ناپایدار و سیاست‌هایی که این مشکلات را ایجاد می‌کنند را از عوامل اصلی مشکلات و بیماری‌های روان دانست.