کشف 7 کیلوگرم ماده مخدر گل در قم

فرمانده پلیس استان قم اعلام کرد که بیش از هفت کیلوگرم مواد مخدر گل کشف و دو نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند.

سردار محمدرضا میرحیدری در شب سه‌شنبه اعلام کرد که پس از دریافت اطلاعاتی درباره حمل مواد مخدر توسط دو نفر با استفاده از دو خودروی پژو پارس، این موضوع در دستور کار اداره عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قم قرار گرفت.

وی افزود: مأموران با هماهنگی و همکاری مناسب با دستگاه قضایی به ورودی‌های استان اعزام شدند و در نهایت، خودروهای مورد نظر را شناسایی و متوقف کردند و دو قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر کردند.

میرحیدری بیان کرد که در نهایت، طی بازرسی از خودروهای مذکور، 7.3 کیلوگرم مواد مخدر گل کشف شد و متهمان به همراه پرونده برای انجام مراحل قانونی به مرجع قضایی استان تحویل داده شدند.

گل

گل چیست؟ 

گل، که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید، امروزه به راحتی در ایران و سایر کشورها کشت و مصرف می‌شود. گل از رایج‌ترین مواد مخدر در جهان هستند. این ماده مخدر با نام‌های دیگری مانند ماری‌جوانا، علف، جوانه، علف هرز، گیاه دارویی، گرس، وید نیز شناخته می‌شود.

این گیاه در اصل کاربردهای طبی و درمانی دارد، اما متأسفانه سال‌هاست که به عنوان ماده مخدر مصرف می‌شود. برخی افراد معتقدند که مصرف گل اعتیادآور نیست و به دلیل گیاهی بودن، برای بدن ضرری ندارد. آن‌ها باور دارند که مصرف گل تنها باعث شادی و افزایش اعتماد به نفس می‌شود و هیچ ضرری ندارد. این یک باور نادرست درباره اعتیاد است. اگرچه ممکن است عوارض فیزیکی و جسمانی گل نسبت به سایر مواد مخدر کمتر باشد، اما عوارض و وابستگی ذهنی و روانی آن بسیار زیاد است.

مصرف گل سیستم عصبی را تحریک کرده و به شدت باعث وابستگی فرد به این ماده می‌شود. این ماده به قدری خطرناک است که ممکن است حتی با یک بار مصرف، فرد را معتاد کند و میل به مصرف دوباره آن را ایجاد کند. این به دلیل این است که به طور موقت بخش آرام‌بخش مغز را از کار می‌اندازد و جایگزین آن می‌شود. بنابراین، با عدم مصرف آن، فرد دچار اضطراب، بی‌قراری، وحشت‌زدگی، ترس و تپش قلب می‌شود.

متأسفانه، این روزها تعداد افرادی که به این ماده اعتیاد پیدا می‌کنند، در حال افزایش است. گل و سیگار تقریباً ظاهر مشابهی دارند و جوانان حتی در مکان‌های عمومی از آن استفاده می‌کنند. برخی خانواده‌ها به دلیل ناآگاهی از خطرات این ماده مخدر، از اعتیاد فرزندانشان بی‌خبر هستند.

عوارض مصرف گل

گل یکی از مواد مخدر توهم‌زا است که مصرف آن باعث ایجاد توهم در فرد می‌شود. مصرف‌کننده قادر به تشخیص فاصله و مسافت نیست و پس از مصرف، احساس شادی و سرخوشی زیادی را تجربه می‌کند.

مصرف گل باعث اختلال در حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شود و در صورت مصرف طولانی‌مدت، بازدهی مغز و حافظه را کاهش می‌دهد. معمولاً فرد مصرف‌کننده چند دقیقه پس از مصرف احساس شادی زیادی می‌کند، اما پس از از بین رفتن اثر مواد، دچار بی‌قراری، پرخاشگری، اضطراب و افسردگی می‌شود.

مصرف گل به سلول‌های مغز آسیب می‌زند و عملکرد عصبی روانی را مختل می‌کند. مصرف آن در سنین پایین نیز مانع رشد بافت مغز می‌شود. استعمال گل اثرات مخربی بر ریه و دستگاه تنفسی دارد و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود.

اگرچه عوارض جسمی مصرف گل ممکن است نسبت به موادی مانند شیشه و کوکائین کمتر باشد، اما مصرف آن باعث وابستگی شدید روانی می‌شود و فرد مصرف‌کننده را به مصرف دوباره وسوسه می‌کند. در بیشتر موارد، فرد مصرف‌کننده توانایی ترک ماده را ندارد و 90 درصد از تلاش‌ها برای ترک از سوی اعضای خانواده و دوستان آغاز می‌شود.