سیگارهای الکترونیکی و سلامت روان نوجوانان

بررسی انجام شده بر روی 5000 نفر نشان می‌دهد که دانش‌آموزان دبیرستانی که از افسردگی یا وضعیت رفاهی ضعیف رنج می‌برند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که در مواقع مختلف از سیگار‌های الکترونیکی استفاده بکنند.

بیش از 5000 دانش‌آموز 12 تا 14 ساله در سال 2023 به عنوان بخشی از برنامه پیشگیری از استفاده از سیگارهای الکترونیکی OurFutures  به رهبری مرکز ماتیلدا دانشگاه سیدنی، در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.

نوجوانان از 40 مدرسه در نیو ساوث ولز، کوئینزلند و استرالیای غربی به سؤالاتی درباره موضوعاتی مانند مصرف مواد مخدر و سیگار، احتمال مصرف مواد مخدر در آینده و سلامت روان، از جمله علائم افسردگی، اضطراب، استرس و رفاه پایین پاسخ دادند.

نتایج منتشر شده در مجله روانپزشکی استرالیا و نیوزلند نشان داد که یک سوم از گروه مورد بررسی دارای رفاه پایین، یک سوم دیگر با استرس بالا و یک پنجم با اضطراب شدید مواجه بودند.

دانش‌آموزانی که سطوح استرس متوسط یا زیاد را گزارش کرده‌اند، به ترتیب 74 و 64 درصد بیشتر از دانش‌آموزانی که سطوح استرس پایینی دارند، به استفاده از ویپ روی آورده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد که سطح اضطراب تأثیر کمی بر استفاده از ویپ داشته باشد.

مصرف سیگار الکترونیکی در نوجوانان

امیلی استاکینگز، استادیار دانشگاه سیدنی و یکی از نویسندگان این پژوهش، بیان کرد که افزایش مصرف سیگار و وضعیت ضعیف سلامت روان، ارتباط نزدیکی با هم دارند که این موضوع نگران‌کننده است. او گفت: «اگر می‌خواهیم سلامت روان را بهبود ببخشیم و از مصرف سیگارهای الکترونیکی جلوگیری کنیم، باید هر دو مسئله را همزمان مورد توجه قرار دهیم».

نسبت دانش‌آموزانی که در سال‌های 7 تا 12 مدرسه در ماه گذشته سیگار کشیده‌اند، از سال 2017 تا 2022/23 تقریباً چهار برابر شده است. همچنین، دو پنجم استرالیایی‌های 16 تا 24 ساله در سال گذشته دچار اختلالات روانی بوده‌اند.

میشل جونگنلیس، دانشیار دانشگاه ملبورن، بیان کرد که نتایج به دست آمده بر اهمیت حمایت اولیه و مؤثر از سلامت روانی نوجوانان جوان تأکید دارد.

بر اساس این مطالعه، تقریباً 8 درصد از دانش‌آموزان 12 تا 14 ساله تجربه سیگار کشیدن داشته‌اند و حدود 2 درصد از آن‌ها در ماه گذشته از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند.

طبق نظرسنجی ملی دانش‌آموزان متوسطه استرالیایی درباره الکل و مواد مخدر، درصد دانش‌آموزان 12 تا 15 ساله که الکل و مواد مخدر مصرف کرده‌اند به ترتیب به حدود 24 و 13 درصد افزایش یافته است. میانگین سنی دانش‌آموزان در این مطالعه 13 سال بود، در حالی که قبلاً مشخص شده بود که مشکلات سلامت روان و مصرف مواد از حدود 14 سالگی آغاز می‌شود.

سیگار الکترونیکی

جونگلینیس اظهار داشت که شروع دبیرستان یک دوره حیاتی برای رشد است. او تأکید کرد که باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا از نوجوانان حمایت کنیم و مانع از این شویم که برای مقابله با اضطراب، استرس یا افسردگی به سیگار الکترونیکی روی بیاورند.

از هر 20 دانش‌آموزی که مورد بررسی قرار گرفتند، تنها یک نفر در مدرسه‌ای محروم تحصیل می‌کرد و این مطالعه شامل مدارس دولتی نمی‌شد. که این موضوع  به عنوان یک محدودیت جزئی ذکر شده است.

این مطالعه اگرچه نتوانست ارتباط بین سلامت روان و استفاده از سیگار الکترونیکی را توضیح دهد، اما اولین بخش از تحقیقات برنامه OurFutures بود. در این برنامه، دانش‌آموزان پس از تکمیل دوره‌های آموزشی به نظرسنجی‌های بیشتری پاسخ می‌دادند که به آن‌ها کمک می‌کرد استفاده از سیگار الکترونیکی را درک کرده و از آن اجتناب کنند.