سلامت روان پس از حمله قلبی

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که بستری شدن در بیمارستان به علت مشکلات اورژانسی قلبی می‌تواند اثرات قابل توجهی بر سلامت روان افراد بگذارد.

طبق نتایج منتشر شده در 31 جولای در مجله انجمن قلب آمریکا، افرادی که به دلیل حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر بیماری‌های قلبی در بیمارستان بستری شده‌اند، 83 درصد بیشتر احتمال دارد که در سال بعد دچار مشکلات روان شوند. این اثرات پایدار هستند و محققان دریافتند که تا نزدیک به هشت سال بعد، این افراد 24 درصد بیشتر احتمال دارد که به مشکلات روان دچار شوند.

دکتر هوان سونگ، محقق ارشد و استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه سیچوان، تأکید داشت: اگر شما یا یکی از عزیزانتان به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان بستری شده‌اید، باید از احتمال بروز مشکلات روانی در طول فرآیند بهبودی آگاه باشید. نظارت بر علائم اضطراب، افسردگی یا افکار خودکشی بسیار مهم است و این مشکلات سلامت روان رایج و قابل درمان هستند.

در این پژوهش، محققان سابقه سلامت روانی حدود 64,000 بزرگسال بریتانیایی را که بین سال‌های 1997 تا 2020 به دلیل مشکلات قلبی یا سکته در بیمارستان بستری شده بودند، بررسی کردند. این افراد با 128,000 نفر دیگر که از نظر سن، جنسیت و وجود سایر بیماری‌های جدی اما غیر مرتبط با قلب مشابه بودند، مقایسه شدند.

نتایج نشان دادند که در سال اول پس از بستری شدن در بیمارستان، میزان تشخیص مشکلات سلامت روان در میان بیماران قلبی تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی بود که مشکلات قلبی نداشتند.

افسردگی

خطرات اضطراب، افسردگی و افکار خودکشی پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری قلبی به شدت افزایش یافتند. سکته‌های مغزی به ویژه برای سلامت روان بسیار خطرناک هستند و خطر ابتلا به اختلالات روان یا افکار خودکشی را در یک سال بیش از سه برابر می‌کنند. پس از سال اول، این خطر 49 درصد بیشتر بود.

دکتر ماریل جساپ، مدیر ارشد علوم و پزشکی انجمن قلب آمریکا، تأکید کرد که نتایج این مطالعه نشان می‌دهد پس از تشخیص بیماری قلبی عروقی و یا بستری شدن در بیمارستان، بیماران در معرض خطر بیماری‌های روانی قرار دارند.

مراقبت از سلامت روان

بنابراین، غربالگری سلامت روان و مداخله زودهنگام بسیار حیاتی است. همچنین برای بیماران، اعضای خانواده، عزیزان یا مراقبان مهم است که هرگونه تغییری که ممکن است نشانه افسردگی، اضطراب یا رفتارهای بالقوه خودکشی باشد را با تیم مراقبت‌های بهداشتی در میان بگذارند.

دکتر سونگ توصیه کرد: بیماران قلبی باید با پزشک خود درباره هرگونه مشکلات ذهنی که تجربه می‌کنند، صحبت کنند. بیماران باید علائم سلامت روان خود را به متخصصان اطلاع دهند تا بتوانند حمایت لازم را دریافت کنند، به یک متخصص سلامت روان ارجاع داده شوند یا برنامه درمانی خود را تنظیم کنند.

اگر با مشکلات سلامت روان مواجه هستید، با یک درمانگر، مشاور یا روانپزشک تماس بگیرید یا احساسات خود را با اعضای خانواده، دوستان یا یک گروه حمایتی در میان بگذارید تا حمایت عاطفی لازم را دریافت کنید و به شما کمک کند تا با چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستید، مقابله کنید.