افسردگی تابستان

نتیجه‌ی یک پژوهش در سال 2023 حاکی از تاثیرات گرما بر تغییر خلق و خو و شدیدتر شدن علائم افسردگی در افراد دارد.

اثرات اختلال عاطفی فصلی در روز‌های گرم و آفتابی تابستان نیز در افراد به وجود می‌آید. اختلال عاطفی فصلی بیشتر در فصل‌هایی با نور خورشید کم اتفاق می‌افتد و اغلب مردم آن را در فصل زمستان تجربه می‌کنند، اما برخی افراد دچار این اختلال در تابستان می‌شوند.

اختلال عاطفی فصلی، یک تشخیص سلامت روان است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی با علائمی مشابه با علائم افسردگی، از جمله داشتن خلق و خوی پایین، تغییر در اشتها و خواب و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش شناسایی شده است. این بیماری به دلیل تغییر در ساعات روز با تغییرات در ریتم شبانه‌روزی و مغز مرتبط است.

این اختلال اغلب در ماه‌های سردتر رخ می‌دهد که مدت زمان روز کمتر می‌شود، اما ممکن است افراد در تابستان نیز آن را تجربه کنند. افسردگی فصلی بر حدود 5٪ از مردم ایالات متحده در فصل زمستان تاثیر می‌گذارد، در حالی که حدود 1٪ آن را در تابستان تجربه می‌کنند.

 افسردگی فصلی

 روانشناس و نویسنده کتاب زندگی با افسردگی، دبورا سرانی عنوان داشت : مدت‌هاست که الگوهای فصلی مسئول مرتبط با مسائل سلامت روان مطرح شده و پژوهش­‌های بیشتری نیز در رابطه با درک نقش مغز در تغییرات آب و هوای فصلی در حال انجام شدن است.

او تاکید داشت که نور خورشید برای تولید هورمون ملاتونین لازم بوده و داشتن ملاتونین کم و یا زیاد می‌تواند باعث ایجاد تغییرات خلقی، مشکلات در خواب، غم و ناراحتی و سایر علائم افسردگی فصلی بشود. 

سرانی، تغییرات آب و هوا را از عوامل خطر مهم در شروع انواع آسیب‌های سلامت‌روان مانند: افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می‌داند.

افسردگی تابستان

مدیرعامل سازمان سلامت روان در آمریکا نیز در رابطه با این پژوهش‌ در رابطه با اختلال خلقی در تابستان عنوان داشت: مطالعات انجام شده حاکی از تقویت افسردگی در اثر نور خورشید، گرما و درصد رطوبت بالا در افراد است.

نتایج مطالعه‌ای دیگر نشان داد، مراجعه به بخش اورژانس در روزهای گرم تابستان در مقایسه با روزهای خنک‌تر، 8درصد بیشتر بوده که از دلایل این امر نیز می‌توان به تشدید اختلالات روانی مانند: استرس، اضطراب، اسکیزوفرنی، اختلال مصرف مواد، اختلالات خلقی، آسیب به خود اشاره کرد.

اگرچه این پژوهش بر این موضوع تاکید دارد که گرما تنها ممکن است یک عامل کمک‌کننده در تشدید این اختلالات باشد و بسیاری فاکتورهای انسانی دیگر وجود دارد که باید مورد تحقیق قرار بگیرند تا اثبات بشود که گرمای شدید عامل اصلی در ایجاد اختلال عاطفی فصلی است.

علائم اختلال عاطفی فصلی تابستان

از علائم عمومی افسردگی می‌توان به: زودرنجی، غمگینی، تغییرات خلق و خو، مشکلات تمرکز، خواب زیاد یا خیلی کم، احساس درد و دردهای فیزیکی، تغییر اشتها، اضطراب و بی‌قراری اشاره کرد.

در افسردگی زمستانی، افراد افزایش اشتها، میل به کربوهیدرات، افزایش وزن و پرخوابی را تجربه می‌کنند و به تاکید منبع معتبر مؤسسه ملی سلامت روان امکان منزوی‌تر شدن این افرادنیز وجود داد.

اما در افسردگی تابستانی، احتمال کاهش اشتها و بی‌خوابی در افراد بیشتر می‌شود و به طبق آنچه که موسسه ملی سلامت روان تاکید کرده امکان بیقراری، اضطراب و رفتارهای خشونت آمیز در افراد مبتلا به افسردگی تابستانی نیز وجود داشته باشد.

متخصصان توصیه می‌کنند اگر مشکوک به علائم افسردگی فصلی هستید با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید زیرا این وضعیت معمولاً از طریق مشاوره، دارو یا ترکیبی از هر دو قابل کنترل است.