مواد مخدر و ممنوعه برای زائران اربعین

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا اعلام کرد که زائرانی که در ایام اربعین حسینی به عراق سفر کرده و اقدام به حمل و نگهداری مواد مخدر و داروهای ممنوعه کنند، با مجازات‌های سنگین در این کشور مواجه خواهند شد.

هر سال تعدادی از زائران در سفر به عتبات عالیات به دلیل عدم رعایت قوانین و حمل داروها و مواد ممنوعه دستگیر می‌شوند. پلیس مبارزه با مواد مخدر به افرادی که داروها و مواد ممنوعه حمل می‌کنند، هشدار داده و توصیه‌هایی ارائه کرده است.

بر اساس هشدار پلیس مبارزه با مواد مخدر، نگهداری، حمل و جابه‌جایی هر نوع مواد مخدر و روانگردان مانند تریاک، شیشه، هروئین، گل، گراس و ماریجوانا جرم به حساب می‌آید. در صورت کشف این مواد، برای زائران پرونده قضائی تشکیل شده و از خروج آن‌ها جلوگیری می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا اعلام داشت: نیروی انتظامی همزمان با برگزاری پیاده‌روی اربعین، تجهیزات و دستگاه‌های فنی پیشرفته مانند دستگاه‌های اسکن بدن و سگ‌های موادیاب را برای کشف مواد مخدر در تمامی فرودگاه‌ها و پایانه‌های مرزی مستقر کرده است، علاوه بر شناسایی چهره زائران و چهره‌‌زنی، وسایل آن‌ها نیز مورد بازرسی قرار می‌گیرد و از ورود و خروج هرگونه مواد مخدر جلوگیری خواهد شد.

پلیس مبارزه با مواد مخدر به زائران توصیه کرده است که از حمل هرگونه مواد مخدر خودداری کنند. این توصیه به منظور حفظ شأن و عزت شهروندان ایرانی و جلوگیری از احتمال دستگیری آن‌ها در عراق است. پلیس تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خروج مواد مخدر به کار خواهد گرفت.

پلیس مبارزه با مواد مخدر تأکید کرده است که حمل قرص‌های استامینوفن کدئین، دیازپام، فلورازپام، ترامادول، متادون، بوپرنورفین و داروهای مرتبط با بیماری‌های صرع و سرطان که حاوی مواد مخدر هستند، طبق قوانین عراق جرم محسوب می‌شود. در صورت کشف این داروها، زائر از ادامه سفر منع شده و برای او پرونده قضائی تشکیل و به مراجع قضائی عراق معرفی خواهد شد.

داروهای ممنوعه

مجازات سنگین برای حاملان مواد مخدر در عراق

طبق قوانین عراق، هر فردی که در این کشور به خرید، فروش، حمل، نگهداری و مصرف مواد مخدر، روانگردان‌ها (حتی کمتر از یک گرم) و داروهای ممنوعه بپردازد، پس از تشکیل پرونده قضائی توسط پلیس عراق، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و به پرداخت جریمه نقدی (بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون دینار) و حبس (بین ۶ ماه تا یک سال) محکوم می‌شود. این قوانین همچنین شامل داروهای مجاز در حجم زیاد و غیرمتعارف نیز می‌شود.

بازداشت هر فردی که مرتکب جرائم ذکر شده در عراق شود، بدون توجه به سن و جنسیت انجام می‌شود و به محض کشف مواد مخدر، فرد حامل آن دستگیر خواهد شد.

زائران باید از حمل هرگونه داروی گیاهی مانند شیرین بیان و حتی قره قروت که ممکن است به دلیل شباهت به مواد مخدر و عدم آشنایی مردم عراق با آن‌ها، مشکل‌ساز شود، خودداری کنند.

یکی از روش‌های قاچاقچیان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر، انتقال مواد توسط افراد ناآگاه است. بنابراین، هرگز باری را به صورت امانت از کسی قبول نکنید و مراقب باشید که به دلیل شباهت‌های مختلف، وسایل و کیف دیگران را به اشتباه حمل نکنید.

پلیس مبارزه با مواد مخدر همچنین تاکید داشت که مدیران و عوامل اجرایی کاروان‌ها باید زائران را پیش از اعزام به عراق با جرائم و پیامدهای مرتبط با مواد مخدر و روانگردان‌ها و قوانین مرزی آشنا کنند، تا از انتقال احتمالی این مواد جلوگیری شود.