انهدام باند قاچاق مواد مخدر در جنوب شرق کشور

فرمانده مرزبانی فراجا اعلام کرد که مرزبانان استان سیستان و بلوچستان در دو عملیات جداگانه در مرزهای شهرستان زابل و سراوان موفق به کشف 3 تن و 472 کیلوگرم مواد مخدر شامل شیشه، حشیش و تریاک شدند.

سردار احمدعلی گودرزی روز چهارشنبه اعلام کرد که مرزبانان هنگ مرزی زابل، مستقر در پست مراقبت پل بین‌المللی ابریشم، با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) و با اشراف اطلاعاتی، از قصد ورود محموله بزرگ مواد مخدر از طریق مرزهای جنوب شرق به کشور مطلع شدند و با تشدید اقدامات کنترلی، نوار مرزی را پوشش دادند.

وی اضافه کرد: مأموران هنگام بازرسی خودروهای ترانزیتی به یک دستگاه حامل ضایعات مشکوک شدند و بلافاصله آن را متوقف کردند. در بازرسی از این خودرو، توانستند 2 تن و 400 کیلوگرم شیشه که به طور ماهرانه‌ای زیر ضایعات پنهان شده بود را کشف کنند.

این محموله از نظر وزن و نوع مواد مخدر صنعتی، به عنوان بزرگترین محموله کشف شده در منطقه جنوب شرق کشور شناخته می‌شود.

فرمانده مرزبانی انتظامی با اشاره به تلاش مرزبانان و ناکام ماندن قاچاقچیان در منطقه مرزی سراوان، اعلام کرد: مرزبانان هنگ مرزی سراوان در عملیاتی جداگانه و با اشراف اطلاعاتی قوی، موفق شدند از ورود یک تن و 72 کیلوگرم مواد مخدر شامل 993 کیلوگرم تریاک و 139 کیلوگرم حشیش به کشور جلوگیری کنند. این مقام ارشد مرزبانی فراجا با تقدیر از تلاش‌های مرزبانان در کشف محموله‌های بزرگ مواد مخدر، تأکید کرد که قاچاقچیان قصد داشتند این محموله‌ها را در فرصت‌های مناسب به مرکز کشور منتقل کنند، اما در این کار ناکام ماندند.

سردار گودرزی در پایان اظهار داشت: قاچاقچیان و متجاوزان باید بدانند که مرزبانان فراجا با همکاری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و با حمایت مرزنشینان شجاع، با هرگونه تخلف و اقدامات غیرقانونی در مرزها مقابله خواهند کرد.

مرزهای زابل و سراوان در استان سیستان و بلوچستان به دلیل نزدیکی به مرزهای افغانستان و پاکستان، همواره یکی از مسیرهای اصلی قاچاق مواد مخدر به ایران بوده‌اند. در سال‌های اخیر، مرزبانان با همکاری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی موفق به کشف و ضبط چندین محموله بزرگ مواد مخدر در این مناطق شده‌اند.

انواع مواد مخدرشیشه

متیل‌آمفتامین، که به طور عمومی به عنوان شیشه یا کریستال شناخته می‌شود، یک ماده محرک قوی است که با تأثیر مستقیم بر مغز، احساس شادی و هیجان ایجاد می‌کند. این ماده اعتیادآور قوی می‌تواند باعث اختلالات شدید خواب و کاهش اشتها شود و پس از مصرف، تشنگی شدید در فرد ایجاد می‌کند.

تریاک

تریاک ماده‌ای قهوهای تیره است که از خشک کردن عصاره گل خشخاش به دست می‌آید. این ماده به صورت خوراکی یا استنشاقی و با ابزارهایی مانند سیخ، وافور و سنجاق مصرف می‌شود. تریاک یکی از مواد مخدر سنتی است که بیش از 11 درصد آن را مرفین، یک آلکالوئید اپیوئیدی، تشکیل می‌دهد. مصرف مداوم و طولانی‌مدت تریاک باعث می‌شود بدن به این ماده افیونی مقاوم شده و به آن اعتیاد پیدا کند.

حشیش

حشیش ماده‌ای سبز تیره یا قهوه‌ای مایل به سبز است که از گل، برگ و ساقه گیاه شاهدانه هندی در مناطق گرمسیری به دست می‌آید. این گیاه شامل دو نوع ماده و نر است و حدود سه ماه پس از جوانه زدن به رشد کامل می‌رسد. در زمان گلدهی، برگ‌های بالایی گیاه ماده دارای غده‌هایی مملو از رزین هستند که حاوی تتراهیدروکانابینول (THC) است. تأثیر حشیش ناشی از THC است که یک توهم‌زای طبیعی محسوب می‌شود. میزان THC در انواع گیاه‌های شاهدانه متفاوت است و گاهی گیاه شاهدانه به دو متر می‌رسد و غده‌های آن به اندازه فندق می‌شوند که حشیش از آن به دست می‌آید.