ارتباط کم‌خوابی در کودکی با اعتیاد در بزرگسالی!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کودکانی که خواب کافی ندارند، در بزرگسالی بیشتر در معرض خطر اعتیاد به الکل و مواد مخدر هستند.

بر اساس پژوهشی که در مجله Annals of Epidemiology منتشر شده است، نوجوانانی که در کودکی دیر به رختخواب می‌رفتند و خواب کمتری داشتند، بیشتر احتمال دارد که تا سن ۱۵ سالگی مصرف الکل یا حشیش را تجربه کنند.

خواب کافی در شب برای سلامتی و رشد کودکان بسیار حیاتی است. با این حال، الگوهای خواب در دوران کودکی می‌توانند با مصرف مواد مخدر در آینده نیز ارتباط داشته باشند.

پروفسور آن ماری چانگ، نویسنده ارشد این پژوهش، عنوان داشت که طبق یافته‌های این تحقیق، برخی سنین بحرانی وجود دارند که با مداخله‌های مناسب می‌توان الگوی خواب کودکان را بهبود بخشید و از آثار منفی خواب ناکافی در آینده جلوگیری کرد.

او تأکید داشت که بهبود خواب در سنین مدرسه نه تنها می‌تواند سلامت خواب را بهبود بخشد، بلکه می‌تواند بر جنبه‌های دیگر مانند تصمیم‌گیری در مورد درگیر شدن در رفتارهای پرخطر مانند مصرف الکل و مواد مخدر نیز تأثیر بگذارد.

متخصصان در این پژوهش خواب گروهی از کودکان را در مراحل مختلف رشد بررسی کردند تا ببینند آیا این موضوع بر مصرف مواد مخدر در آینده تأثیر دارد یا خیر. این تیم بر دو جنبه مختلف سلامت خواب تمرکز کرد: کل مدت زمان خواب و ساعت به رختخواب رفتن. آن‌ها بیان کردند که اگر کودکان، به‌ویژه در سنین مدرسه، دیر بخوابند، این می‌تواند بر کیفیت خواب آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.

دیر خوابیدن کودکان

دکتر دیوید ریچنبرگ، یکی از نویسندگان این مقاله، عنوان داشت که خواب دارای جنبه‌های مختلفی است و برای کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا به رشد آن‌ها کمک می‌کند. مغز کودکان، به خصوص در سنین پایین‌تر، توانایی بیشتری برای تغییر و تطبیق دارد. این قابلیت به مغز امکان می‌دهد تا در پاسخ به تجارب و یادگیری‌های جدید، ساختار و عملکرد خود را تغییر دهد. خواب سالم و کافی در این دوران اهمیت زیادی دارد، زیرا به فرایندهای اساسی مانند یادگیری، حافظه و تنظیم احساسات و هیجانات کمک می‌کند.

او عنوان داشت که خواب ناکافی و بی‌کیفیت می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت جسمی و توانایی تصمیم‌گیری کودکان و نوجوانان داشته باشد، که این موضوع ممکن است به تصمیم‌گیری آن‌ها در مورد مصرف مواد مخدر ارتباط داشته باشد.

ارتباط زمان خواب و مصرف مواد مخدر

این پژوهش ، داده‌های 1514 کودک از20 شهر مختلف ایالات متحده را مورد بررسی قرار داده است. والدین زمان خواب کودکان خود را در سنین سه، پنج و نه سالگی و همچنین مدت زمان خواب آن‌ها در سنین پنج و نه سالگی گزارش کردند.

زمانی که متخصصان ارتباط بین زمان خوابیدن و مدت زمان خواب را با مصرف الکل و مواد مخدر در نوجوانی بررسی کردند، دریافتند کودکانی که در سن ۹ سالگی دیرتر به خواب می‌رفتند، ۴۵ درصد بیشتر احتمال داشت که در سن ۱۵ سالگی به مصرف الکل روی بیاورند. اما زمان خوابیدن در سن پنج سالگی و همچنین مدت زمان خواب در سنین پنج یا ۹ سالگی اثر مشابهی نداشت.

در رابطه با مصرف حشیش، دیرتر به خواب رفتن در سن پنج سالگی با ۲۶ درصد افزایش احتمال تجربه استفاده حشیش تا سن ۱۵ سالگی همراه بود. همچنین، کاهش یک ساعت خواب در سن ۹ سالگی با ۱۹ درصد افزایش احتمال تجربه مصرف حشیش تا سن ۱۵ سالگی مرتبط بود.

اعتیاد نوجوانان

متخصصان همچنین داده‌های مربوط به نوجوانان ۱۵ ساله‌ای را که خودشان ساعت خواب، مدت زمان خواب و مصرف الکل و حشیش را گزارش کرده بودند، بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که نوجوانانی که دیرتر به خواب می‌رفتند، ۳۹ درصد بیشتر احتمال داشت که الکل مصرف کنند و ۳۴ درصد بیشتر احتمال داشت که حشیش مصرف کنند. همچنین، یک ساعت کمتر خوابیدن با ۲۸ درصد افزایش احتمال تجربه مصرف الکل در طول زندگی مرتبط بود، اما تأثیری بر مصرف حشیش نداشت.

دکتر ریچنبرگ بیان کرد که خواب در سنین نزدیک به نوجوانی از نظر خطر مصرف مواد مخدر در آینده بسیار حائز اهمیت است. زیرا در این دوره، کودکان به سن بلوغ نزدیک می‌شوند و تغییرات جسمی و روانی سریع و قابل توجهی را تجربه می‌کنند و مغز آن‌ها به طور فعال در حال رشد و تکامل است.

او با اشاره به تحقیقات پیشین که نشان داده‌اند خواب کوتاه‌تر و دیرتر خوابیدن ممکن است باعث افزایش رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی و بدون تصمیم قبلی و همچنین اختلال در تصمیم‌گیری شود، این موارد می‌توانند بر انتخاب‌های مربوط به مصرف مواد مخدر تأثیر بگذارند.

متخصصان عنوان داشتند که ایجاد محیطی مناسب برای خواب و تعیین زمان خواب متناسب با سن، از عناصر کلیدی برای تأمین خواب سالم برای کودکان در سنین مدرسه است.