مشروبات الکلی تقلبی باز هم قربانی گرفت

در موج جدید مسمومیت با مشروبات الکلی تقلبی، تعدادی از شهروندان در استان‌های گیلان، مازندران و همدان به دلیل مصرف این مشروبات جان خود را از دست داده‌اند.

محمد تقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد که تعداد جانباختگان مسمومیت الکلی در استان به ۷ نفر افزایش یافته است. آشوبی عنوان داشت که تعداد مسمومیت‌ها که احتمالاً ناشی از اتانول یا متانول بوده در رشت افزایش یافته است. تاکنون ۳۱ نفر با علائم ضعف، بی‌حالی، تاری دید، اضطراب و بی‌قراری به مراکز بیمارستانی رشت مراجعه کرده و همگی در مراکز بیمارستانی و آموزشی درمانی رشت بستری و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

او افزود که این بیماران در طول بیماری دچار نارسایی حاد کلیوی می‌شوند و نیاز به دیالیز دارند. تاکنون ۱۷ نفر از این بیماران دیالیز شده‌اند تا شدت مسمومیت کاهش یابد. او توضیح داد که کادر درمان متخصص برای درمان بیماران با مسمومیت الکلی در مرکز آموزشی درمانی رازی رشت مستقر هستند و تمامی خدمات درمانی لازم به این بیماران ارائه شده است.  با این حال، علیرغم تلاش‌های کادر درمان و متخصصان پزشکی قانونی و مسمومیت، تاکنون هفت نفر از این بیماران جان باخته‌اند.

آشوبی اعلام کرد که ۹ نفر از بیماران بستری با حال عمومی خوب ترخیص شده‌اند. او افزود که چهار بیمار بدحال همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و تحت درمان هستند. او همچنین خبر داد که ۵ بیمار در بخش مسمومیت و ۶ نفر دیگر در بخش داخلی مرکز آموزشی درمانی رازی رشت بستری هستند.

مشروبات الکلی

طبق اعلام علوم پزشکی مازندران، در روزهای گذشته بیش از ۱۰۰ نفر در این استان نیز به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگاران در تاریخ ۱۱ مهر اعلام کرد که تعداد جانباختگان ناشی از مسمومیت با الکل تقلبی در این استان به ۱۳ نفر رسیده است و شش نفر در آمل و هفت نفر در کلاردشت به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست داده‌اند، که از این تعداد دو نفر زن و بقیه مرد هستند.

پیش از این در تاریخ ۹ مهر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده بود که۵۶ نفر با علائم کاهش هوشیاری، ضعف شدید و سرگیجه به دلیل مسمومیت الکلی به مراکز درمانی این استان مراجعه داشته‌اند.

مصرف الکل تقلبی

عباس نجفی، دادستان عمومی و انقلاب همدان نیز اعلام کرد که در سه روز گذشته، ۱۸ نفر در همدان به دلیل مسمومیت الکلی ناشی از مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز به بیمارستان‌ها مراجعه کردند و طبق گزارش کادر درمان، چهار نفر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند.

نجفی اعلام کرد که دستورات کاملی برای بررسی جزئیات این موضوع و شناسایی توزیع‌کنندگان صادر شده است. او همچنین به شهروندان، به ویژه والدین، توصیه کرد که در این زمینه مراقبت‌های لازم را نسبت به فرزندان خود انجام دهند.

مسمومیت‌های الکلی ناشی از مشروبات الکلی دستساز که به دلیل مواد اولیه نامناسب و روش‌های تولید غیرایمن و استفاده از متانول به جای اتانول، رخ می‌دهند. متانول ماده‌ای بسیار سمی است که مصرف آن می‌تواند به کوری، آسیب‌های عصبی شدید و حتی مرگ منجر شود.