ماری‌جوانا و اختلال اضطراب

یک مطالعه کانادایی نشان داده است، بستری شدن در بیمارستان به علت مصرف ماری‌جوانا، با افزایش خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی مرتبط است.

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مراجعه اضطراری به بیمارستان برای مصرف ماری‌جوانا می‌تواند خطر ابتلا به اختلال اضطراب را در فرد افزایش دهد.

مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی الکترونیکی لنست شامل بررسی بیش از 12 میلیون نفر بود که بین سال های 2008 تا 2019 بدون تشخیص اضطراب یا درمان قبلی در انتاریو، کانادا زندگی می‌کردند.

از میان میلیون‌ها شخص، محققان بیش از 34000 از افرادی را که برای مصرف ماری‌جوانا به بخش حوادث و اورژانس مراجعه کرده بودند، با جمعیت عمومی مقایسه کردند.

ماری‌جوانا و اضطراب

آن‌ها دریافتند که بیش از 27درصد از افرادی که برای مصرف ماری‌جوانا تحت درمان قرار گرفتند، در عرض سه سال دچار اختلال اضطراب شدند، در حالی که در جمعیت عمومی، فقط کمتر از 6 درصد از افراد به یک اختلال اضطراب جدید مبتلا شدند.

بنابراین، در افرادی که به دلیل مصرف زیاد ماری‌جوانا به بخش اورژانس مراجعه کرده بودند، پس از در نظر گرفتن سایر عوامل، خطر ابتلا به یک اختلال اضطرابی جدید 3.9 برابر افزایش پیدا کرده بود.

محققان همچنین دریافتند که بیش از 12درصد از افرادی که برای مصرف ماری‌جوانا به بخش اورژانس مراجعه کردند، در مقایسه با تنها 1.2درصد از جمعیت عمومی، در مدت سه سال مجدداً به دلیل اختلال اضطراب در بیمارستان بستری یا تحت درمان قرار گرفتند. این نشان دهنده خطر 3.7 برابری برای افرادی است که در بیمارستان به دلیل مصرف سنگین ماری‌جوانا تحت درمان قرار می‌گیرند.

ماری‌جوانا

دکتر دانیل میران، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه اتاوا بیان داشت: نتایج ما نشان می‌دهد که افرادی که برای مصرف ماری‌جوانا به درمان در بخش اورژانس نیاز دارند، هم در معرض خطر ابتلا به یک اختلال اضطراب جدید و هم بدتر شدن علائم اختلالات اضطرابی موجود هستند.

وی افزود: مصرف ماری‌جوانا در کانادا طی 15 سال گذشته به سرعت افزایش یافته است و این حس عمومی وجود دارد که کانابیس نسبتاً بی‌ضرر است و یا فواید سلامتی دارد. مطالعه ما هشدار می‌دهد که در برخی افراد، مصرف شدید کانابیس ممکن است خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی را افزایش دهد.

به گفته پژوهشگران، در حالی که مردان و زنان در هر بازه سنی که برای مصرف ماری‌جوانا به بخش اورژانس مراجعه می‌کردند، خطر ابتلا به اختلال اضطراب را افزایش می‌دادند، جوانان بین 10 تا 24 سال و مردان به‌ویژه در معرض خطر بودند.

به گفته نویسندگان، یکی از محدودیت‌های این مطالعه این است که به جای مصرف ماری‌جوانا، مراقبت از مصرف ماری‌جوانا را بررسی می‌کند.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال مصرف ماری‌جوانا که در شرایط اضطراری در بیمارستان بستری نشده بودند، در جمعیت عمومی بودند. داده‌ها همچنین فاقد اطلاعات در مورد فراوانی استفاده و قدرت محصولات بودند.

ماریجوانا و اضطراب

با این‌حال این مطالعه همچنان نشان می‌دهد که، افراد مصرف کننده ماری‌جوانا که نیاز به درمان در بخش اورژانس یا بیمارستان دارند، در معرض خطر بالای اختلالات اضطرابی هستند و ممکن است از ارزیابی و مداخله بیشتر بهره‌مند شوند.

پژوهشی جداگانه که در ایالات متحده در آوریل 2023 منتشر شد، نشان داد که حدود 17درصد از بیمارانی که برای مسمومیت حاد ماری‌جوانا به اورژانس مراجعه می‌کنند «شکایت اصلی اضطراب» داشتند.

در همین حال، در مطالعه‌ای دیگر از دانشگاه واشنگتن که در سال 2017 منتشر شد عنوان شد، THC، که یکی از مواد فعال ماری‌جواناست، به نظر می‌رسد که در دوزهای پایین‌تر  اضطراب را کاهش می‌دهد و در دوزهای بالاتر، اضطراب را افزایش می‌دهد.

محققان کانادایی در مطالعه‌ی اخیر، بیان داشتند که، یافته‌های آن‌ها با توجه به افزایش استفاده از ماری‌جوانا در طول زمان و گرایش به قانونی شدن ماری‌جوانا، پیامدهای بالینی و سیاستی مهمی خواهد داشت.