گسترش اعتیاد در کودکان و نوجوانان

وزیر دادگستری هشدار داد که عادی ­سازی و گسترش مصرف مواد مخدر در کودکان جدی است و بیان کرد که اعتیاد در کودکان می­ تواند منجر به صدمات و اختلالات بسیار شدید و غیرقابل جبران شود.

نوجوانان به دلیل شرایط سنی و شخصیت انعطاف ­پذیری که دارند در معرض اعتیاد هستند. افسردگی، پرخاشگری، شکست‌ عاطفی، طلاق والدین، ناکامی‌، اضطراب، استرس، کم توجهی، کمبودهای عاطفی، فقر، توهین و تحقیر در نزدیک شدن نوجوانان به اعتیاد مؤثر هستند.

اعتیاد در کودکان و نوجوانان به دلیل: غفلت والدین، اجبار کودکان به کار و یا به خرید و فروش مواد مخدر و حضور آن­ ها در محله‌هایی که از نظر اجتماعی آسیب پذیر هستند، از مصادیق کودک آزاری محسوب می ­شود.

وزیر دادگستری با تشکر از اعضای شورای هماهنگی مرجع ملی حقوق کودک برای اجرای مصوبات جلسات قبلی، بیان کرد که مدیریت و تعیین تکلیف کودکان در شرایط خیابان و کار اهمیت زیادی داشت و با سعی و مداومت همه دستگاه ­های مرتبط به نتایج مطبوعی رسیده ایم، او همچنین بر استمرار این تلاش­ ها تأکید داشت.

وی بیان داشت که تایید صلاحیت و ارزیابی سازمان­ های مردم نهاد از وظایف مهم دولت، به ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان است. او همچنین با تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت ­های مردمی و سازمان ­های مردم­ نهاد جهت مدیریت و حل مشکل اعتیاد کودکان، بیان داشت که بهره­ گیری از این ظرفیت­ ها یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است که باید به­ طور جدی در معرض توجه باشد.

اعتیاد کودکان

عادی سازی و گسترش اعتیاد در کودکان

وزیر دادگستری در رابطه با عادی ­سازی و گسترش مصرف مواد مخدر در کودکان اظهار داشت که کاهش پیدا کردن سن مصرف­ کنندگان مواد مخدر و دسترسی آسان به آن، به­ ویژه برای کودکان، به هیچ وجه مورد قبول نمی ­باشد و همچنین تأکید کرد که برای مقابله با این مشکل، باید عزم ملی و تمامی ظرفیت ­های کشور را به کار گرفت تا بتوان از اعتیاد کودکان به مواد مخدر جلوگیری کرد.

ایشان همچنین با اشاره به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر جهان که در همسایگی  کشور ما قرار دارد و هزینه ­های انسانی و مالی عظیم ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، بیان کرد: نتایج سال ­ها مبارزه با قاچاق مخدرها، همراه با تعداد زیاد پرونده­ های قضایی و زندانیان مرتبط با مواد مخدر، نشان از اهمیت این موضوع است که باید در سیاست­ ها و روش­ های مقابله تجدید نظر کرده و از راه حل­ های کاربردی و علمی بهره برد.

رئیس مرجع ملی حقوق کودک با اشاره به مسولیت هماهنگی بین نهادهای مسئول حقوق کودکان و نوجوانان، بیان کرد که این مرجع باید به طور جدی به مسئله استفاده مواد مخدر توسط کودکان بپردازد و تمامی اقدامات لازم را برای مدیریت این مسئله و بیان راه حل ­های مناسب انجام دهد.

او فقر را یکی از اصلی­ ترین عوامل بروز و گسترش اعتیاد به مواد مخدر معرفی داشت و بیان کرد: شناسایی علت ­ها و زمینه ­های سوءمصرف مخدرها، همراه با استفاده از ظرفیت نهاد­های مردمی در همکاری با امکانات دولتی جهت شناسایی، درمان و پشتیبانی از جامعه مدنظر، به خصوص در زمینه حقوق کودک از مهم ­ترین موضوعاتی است که باید مد نظر قرار گیرد.