نور درمانی: امیدی برای 40 درصد از بیماران افسرده

یک مطالعه گسترده نشان می‌دهد که استفاده از لامپ‌های نور روشن در نور درمانی می‌تواند برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشد.

نور درمانی، که در آن نور طبیعی خورشید با نور مصنوعی شبیه‌سازی می‌شود، مدت‌هاست به عنوان یک روش درمانی برای افراد مبتلا به «اختلال عاطفی فصلی» توصیه می‌شود. این نوع افسردگی می‌تواند انرژی فرد را کاهش دهد و برنامه خواب او را مختل کند و معمولاً در ماه‌های تاریک زمستان بروز می‌کند.

اختلال عاطفی فصلی که به عنوان افسردگی زمستانی نیز شناخته می‌شود، نوعی افسردگی است که با تغییر فصل‌ها، به ویژه در زمستان، بروز می‌کند. این اختلال می‌تواند با ناراحتی گذرا ناشی از هوای ابری اشتباه گرفته شود. مبتلایان به اختلال عاطفی فصلی در ماه‌های تاریک‌تر و سردتر با کاهش انگیزه، انرژی و تغییرات خلق و خو مواجه می‌شوند.

با این حال، نتایج این تحقیقات جدید که در نشریه علمی «JAMA Psychiatry» به چاپ رسیده است، نشان می‌دهند که نور درمانی می‌تواند برای افرادی که به افسردگی غیرفصلی مبتلا هستند نیز مؤثر باشد.

افسردگی فصلی

پژوهشگران بیان داشتند که با توجه به اینکه ۵۰ درصد از بیماران افسرده به درمان‌های اولیه پاسخ نمی‌دهند، نور درمانی می‌تواند به عنوان یک روش اولیه و مقرون به صرفه مورد استفاده قرار گیرد. نویسندگان این پژوهش در مقاله خود اشاره کرده‌اند که نور درمانی می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مکمل در مناطق مختلف جهان و در محیط‌های اقتصادی گوناگون مؤثر باشد.

پژوهشگران دانشگاه‌های برزیل در این مطالعه، حدود ۸۶۰ بیمار را که در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۴ با طیف‌های مختلف نور درمانی تحت درمان قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار دادند. محققان در طول این پژوهش دریافتند که علائم افسردگی در حدود ۴۰ درصد از بیماران تحت نور درمانی کاهش می‌یابد. این تحقیق همچنین نشان داد که خود بیماران به طور مستقل از نظر پژوهشگران نیز نتایج مثبتی را تجربه کرده‌اند.

آرتور منگاز د آلمیدا، دانشجوی پزشکی در دانشگاه فدرال ماتو گروسو برزیل و نویسنده اصلی این پژوهش، عنوان داشت: «بررسی‌های ما نشان داد که یک هفته درمان می‌تواند به اندازه شش هفته مؤثر باشد». او افزود: «با این حال، برای درک بهتر رابطه بین مدت زمان درمان و پاسخ به نور درمانی، تحقیقات بیشتری لازم است».

نور درمانی

پژوهشگران هنوز به طور دقیق نمی‌دانند که چرا نور بر خلق و خو تأثیر می‌گذارد. بر اساس مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها، آن‌ها معتقدند که نور پس از عبور از چشم، بخش‌هایی از مغز را تحریک می‌کند و به تنظیم خلق و خو، ریتم شبانه‌روزی یا ساعت داخلی بدن کمک می‌کند.

منگاز د آلمیدا بیان کرد: «با توجه به اینکه نور درمانی برای هر دو نوع اختلال عاطفی فصلی و افسردگی غیرفصلی مؤثر بوده است، احتمالاً سازوکارهای مشابهی در این دو وجود دارد.»

علاوه بر این، او تأکید داشت که نور مصنوعی معمولی، مانند یک لامپ خورشیدی معمولی، ممکن است به اندازه‌ای قوی نباشد که بتواند خلق و خوی افراد را تنظیم بکند. کارشناسان، شدت نوری بین ۵ تا ۱۰ هزار لوکس، که واحد اندازه‌گیری شدت نور دریافتی توسط چشم انسان است را به عنوان استانداردی برای نور درمانی در نظر می‌گیرند.